Op zoek naar longtail keywords?

Dit zijn de 5 beste tools om longtail keywords te vinden!

Gemiddelde leestijd: 15 minuten
SEO
mm

Als je bezig met het verbeteren van je SEO dan kom je al snel tot de conclusie dat korte zoekopdrachten je niet verder gaan helpen. Deze worden misschien wel vaker gezocht, maar de concurrentie is moordend.

Precies om deze reden maken veel SEO-experts gebruik van longtail keywords. Deze langere zoekopdrachten zijn een stuk specifieker en leiden vaker tot een succesvolle verkoop.

Precies daarom hebben wij voor jou de 5 beste tools op een rijtje gezet die jou helpen met jouw zoektocht naar de beste longtail keywords!

Laten we beginnen!

AnswerThePublic

We beginnen met een van de nieuwere tools op de markt. AnswerThePublic verscheen in 2018 spontaan en was binnen een vrij korte periode al immens geliefd.

Hoe werkt het?

Deze handige tool geeft je namelijk een complete input op je zoekwoordenonderzoek. Dit doet de tool door de zoekopdrachten die uitgevoerd zijn door mensen te combineren en zelf aan te vullen. Vervolgens deelt de tool de resultaten op in vijf verschillende categorieën:

  • Vragen
  • Voorstellen
  • Vergelijking
  • Alfabetische volgorde
  • Verwanten
 
AnswerThePublic zoekopdracht
Vragende zoektermen met het keyword ‘geld verdienen’

Wat zijn de voordelen?

Er zijn veel verschillende voordelen aan het gebruiken van AnswerThePublic.

Een van deze voordelen is dat de tool gratis te gebruiken is. Je hoeft er dus niet meteen voor te betalen. Dit maakt het zo dat de tool ook te gebruiken is voor beginnende bedrijven en ondernemingen.

De tool is te gebruiken in veel verschillende (wereld)talen. Denk hierbij aan Engels, Spaans, Chinees maar ook Nederlands. Hierdoor speelt een taalbarrière geen rol meer.

En de nadelen?

Natuurlijk zitten er ook enkele minpuntjes aan de tool.

Een nadeel is dat de verschillen tussen de betaalde en gratis versie behoorlijk groot zijn. Zo wordt er meer aandacht besteed aan de ontwikkeling van de betaalde versie ten opzichte van de gratis versie.

Als je een resultaat wilt bekijken in bepaalde regio’s dan moet je een betaalde versie hebben.

Is de betaalde versie het waard?

De betaalde versie is aanzienlijk uitgebreider en heeft een boel verschillende functies. Zo krijg je toegang tot een onbeperkt aantal zoekopdrachten, zijn de resultaten gebaseerd op een taal en plek, kun je rapporten opslaan en nog veel meer.

De betaalde versie kost $99 per maand, en $79 per maand als je voor een jaar betaald.

Ubersuggest keyword tool

Als je op zoek bent naar een betere SEO dan kan het zomaar zijn dat Ubersuggest voor jou de ideale tool is. Maar hoe werkt het en wat is het precies?

Wat is Ubersuggest?

Geen zorgen, het heeft niets te maken met taxi’s of het bestellen van eten. Ubersuggest is een gratis online SEO-tool die je assisteert bij het vinden van de juiste zoektermen. Ook bij longtail keywords is deze tool dus ideaal.

Ondanks dat deze tool al eventjes meedoet op de markt is het sinds 2018 een nieuwe, verbeterde weg ingeslagen. Dit kwam omdat de tool werd opgekocht door Neil Patel, die deze verbeterde en lanceerde als Ubersuggest 2.0.

 
Ubersuggest keyword tool
Ubersuggest keyword tool

Wat zijn de voordelen?

Laten we meteen met de deur in huis vallen. Een van de grootste voordelen van de tool is dat hij gratis te gebruiken is. Dit is perfect voor de nieuwkomer op het gebied van online marketing.

De tool is verder overzichtelijk en geeft je inzicht in de informatie die je nodig hebt. De tool is volledig in het Nederlands te gebruiken waardoor je makkelijk alle inzagen ook kunt begrijpen.

De gratis versie van de tool is al behoorlijk uitgebreid. Hierdoor kun je al vrij snel beginnen met het verbeteren van je SEO.

Hoe zit het met de nadelen?

Het klinkt alsof de tool alleen maar bestaat uit voordelen, maar geen enkel product is perfect jammer genoeg.

Een van de nadelen is dat je de gratis versie maar voor een bepaalde hoeveelheid kunt gebruiken per dag. Deze wordt door velen gezien als behoorlijk klein.

Ook kan de data die Ubersuggest geeft soms wat ouder zijn en is de informatie die de tool geeft niet altijd genoeg voor grote bedrijven die zich specialiseren in SEO.

Betaalde versie

De betaalde versie neemt uiteraard voordelen met zich mee. Er zijn verschillende pakketten te verkrijgen. Deze zijn tussen de $29 voor kleine bedrijven tot $99 voor grote ondernemingen.

Moz

Misschien dat je de naam Moz al wel een keer voorbij hebt zien komen in je zoektocht naar de beste longtail keyword tool.

Wat is Moz?

Moz staat bekend als een van de meest gangbare en toegankelijke opties op het gebied van SEO-tools. Het bied je veel verschillende functies die je nodig hebt om je SEO-score te verbeteren. Denk hierbij aan het testen van (backlinks en het uitvoeren van zoekwoordenonderzoeken voor zowel shorttail als longtail keywords. Moz wordt vooral aanbevolen en gebruikt door kleinere websites en ondernemingen.

 
MOZ keyword explorer
Moz keyword explorer

Wat zijn de voordelen?

De twee grootste voordelen van het gebruiken van Moz zijn de ijzersterke Keyword Explorer en Link Explorer tools.

Met het gebruik van de Keyword Explorer kun je gebruikmaken van een behoorlijke database waarin je zoekwoorden kunt vinden. Dit doe je door ze te analyseren en te kijken naar hoe vaak dit gezocht wordt en de moeilijkheidsgraad hiervan.

Met Link Explorer kun je alle informatie vinden die je nodig hebt over verschillende links en backlinks. Ook krijg je de mogelijkheden om de backlinks eenvoudig te verzamelen!

Wat zijn de nadelen?

Het klinkt allemaal mooi, maar er zitten toch ook een paar nadelen aan.

Een van de grootste en meest voor de hand liggende is dan ook dat het gebruik van Moz niet gratis is. Na de proefperiode ben je genoodzaakt het product aan te schaffen. Dit is dan ook niet goedkoop, beginnend op $99 per maand.

SEMrush

SEMrush is misschien wel een van de langst bestaande SEO-tools op de markt. Door jarenlang actief te zijn is het ook een van de populairste en meest gebruikte. Met meer dan vier miljoen gebruikers en grote namen zoals Booking.com en Ebay is het dan ook een van de grootste spelers van nu.

Hoe werkt SEMrush?

SEMrush werkt in een complete onlineomgeving. Je kunt gemakkelijk inloggen op de site en hoeft niets te downloaden.

Je krijg meteen toegang tot een overzichtelijk dashboard die je alle mogelijkheden direct laat zien. Zo kun je meteen aan de slag met het invoeren van een longtail keyword of domein en krijg je hier alle noodzakelijke data over.

 
SEMrush keyword tool
SEMrush keyword tool

Voordelen van SEMrush

Je kunt je voorstellen dat de tool met de nodige voordelen komt, anders zou het niet zo geliefd zijn.

Een van de grote voordelen is dat de database van de tool erg groot is en uitgebreide rapportmogelijkheden heeft. Dit komt doordat de tool al jaren veelvuldig gebruikt wordt door veel bedrijven.

SEMrush bestaat in zowel een betaalde als een gratis variant. Hierdoor kun je al, zonder te hoeven betalen, van start met de tool. De betaalde versies hebben wel aanzienlijk meer mogelijkheden dan de gratis versie.

Nadelen

De betaalde versie is daarentegen niet goedkoop. Het goedkoopste abonnement is dan ook al $119,95 per maand en loopt op tot $449,95 per maand. Dit is natuurlijk voor grote bedrijven niet gek veel, maar het kan afschrikkend werken voor de kleintjes.

Ahrefs keywords explorer

Tot slot hebben we nog de tool Ahrefs. Deze tool is misschien wel de meest gebruikte tool voor longtail keywords.

Hoe werkt Ahrefs?

Ahrefs werkt op een behoorlijk vergelijkbare manier als SEMrush, via een online dashboard. De twee worden dan ook gezien als de grote concurrenten op dit vlak.

Op het dashboard zie je direct alle belangrijke cijfers die je nodig hebt. Dit zijn bijvoorbeeld het totaal aantal backlinks en de domein autoriteit van je website.

Met de Keyword Explorer kun je precies zien hoe vaak bepaalde zoektermen worden gebruikt, wat de concurrentie is en krijg je gerelateerde zoektermen te zien. Zo kun je gemakkelijk en duidelijk een keuze maken wat werkt voor jouw domein.

 
Ahrefs keyword explorer
Ahrefs keywords explorer

Voordelen

Ahrefs is een van de koplopers op de markt. Dit komt onder meer door zijn gebruiksvriendelijkheid. De tool is eenvoudig te gebruiken.

De data die je te zien krijgt is altijd up-to-date en compleet. Dit komt doordat de database van de tool elke 30 minuten wordt bijgewerkt. Hierdoor is altijd alle data actueel.

Nadelen

Om eerlijk te zijn, zijn er eigenlijk verrassend weinig nadelen aan het gebruiken van Ahrefs. Een minpuntje is wel dat de tool niet gratis te gebruiken hebt en vrij prijzig is. Dit kan ervoor zorgen dat kleinere websites niet de middelen hebben om gebruik te maken van de tool.

Conclusie

Er zijn erg veel verschillende tools die jou kunnen helpen bij het uitzoeken van de beste longtail keywords. Hierboven hebben wij de 5 beste voor je op een rijtje gezet.

Elke tool heeft zo zijn eigen voor- en nadelen. Maar met behulp van de lijst hierboven kun jij een weloverwogen besluit maken.

Dus welke tool kies jij voor het optimaliseren van je longtail keywords?

Meester in SEO: de nr. 1 SEO cursus van dit moment!

Jouw website op de 1e pagina van Google?

Begin direct met het optimaliseren jouw website!

Ja, ik wil hoger scoren in google!
Leon
Ik ben een web developer die gek is op affiliate marketing. Voornamelijk bezig met ontwikkeling van mijn eigen producten en diensten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *