Wat is SEO en hoe werkt dit precies?

Wat is SEO?

SEO is een afkorting voor het Engelse woord search engine optimalisation. Naar het Nederlands vertaald betekend dit letterlijk zoekmachine optimalisatie. Zoekmachine optimalisatie houdt in dat je een website of pagina optimaliseert om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van de zoekmachines te scoren.

Het optimaliseren van een website kun je op 2 manieren doen, namelijk met on-page SEO en met off-page SEO. Bij on-page SEO optimaliseer je pagina’s en artikelen binnen jou eigen website. Dit kun je doen door bijvoorbeeld de zoekterm waarop je wilt scoren vaak te gebruiken, je artikel onder te verdelen met kopteksten en door omschrijvingen mee te geven aan afbeeldingen en hyperlinks.

Bij off-page SEO richt je je meer op factoren buiten jou eigen website, bijvoorbeeld: backlinks, populariteit op social media, referenties van klanten enzovoort. Met name de backlinks zijn een belangrijke factor bij off-page SEO. Google ziet iedere link naar jouw website als een stem, hoe meer stemmen je krijg hoe hoger je scoort in de zoekresultaten.

Vaak heb je off-page SEO maar gedeeltelijk zelf in handen, iedereen is namelijk vrij om een link naar jou website te plaatsen, feedback te geven op social media of om een referentie achter te laten op bijvoorbeeld Facebook of Google. Wil jij meer weten over de verschillende soorten SEO en de factoren die daarbij van belang zijn? In dit artikel gaan we het daar uitgebreid over hebben.

Inhoudsopgave

On-page SEO

On-page SEO is een verzamelnaam voor alle optimalisatie factoren die je binnen je eigen website kunt doorvoeren. De hoofdfactor is de content die je op je website plaatst maar daarnaast zijn er nog veel meer factoren die bepalend zijn voor een goede positie in de zoekmachines. Hieronder vind je een korte opsomming van belangrijkste on-page SEO factoren.

Zoekwoord dichtheid (keyword density)

Tijdens het schrijven van een artikel richt je je altijd op een bepaald zoekwoord. Dit is het zoekwoord waar je in de zoekresultaten op wilt scoren. Om de zoekmachines duidelijk te maken waar het artikel precies over gaat is het belangrijk dat je je zoekwoord regelmatig in je tekst terug laat komen. Alleen zo kan Google bepalen welke zoektermen relevant zijn aan jouw artikel.

Lang geleden was een hoge zoekwoord dichtheid al genoeg om hoog te scoren, dat is echter niet langer het geval. Maak tijdens het schrijven van een artikel geen overmatig gebruik van je hoofdzoekwoord, de zoekmachines zien dit al over-optimalisatie en zullen je website juist lager in de zoekresultaten weergeven.

SEO titel en omschrijving

Om daadwerkelijk bezoekers uit de zoekmachines te krijgen is het belangrijk dat je een aantrekkelijke SEO titel en omschrijving maakt. Op elke zoekterm worden wel honderden, zo niet duizenden websites weergegeven dus je moet bezoekers een reden geven om op jouw website te klikken. Ook bij het schrijven van een SEO titel en omschrijving is het belangrijk dat je je hoofdzoekwoord gebruikt, maar over-optimaliseer niet! Hieronder zie je een voorbeeld van een goede SEO titel en omschrijving:

Wat is SEO: SEO titel en omschrijving

Alt en title attribuut

Gebruik je op je website afbeeldingen of link je vanaf jou website naar andere websites? Dan is het belangrijk om hier zogeheten “alt” en “title” attributen aan te koppelen. Met deze attributen kun je bezoekers en zoekmachines vertellen wat de functie of onderwerp van een afbeelding of hyperlink is. Met name het “alt” attribuut is hierbij van belang.

Het “alt” attribuut wordt gebruikt om de afbeelding te omschrijven, deze tekst wordt zichtbaar als je voor langere tijd met je muis op een afbeelding blijft staan. Google gebruikt deze omschrijving om jouw afbeeldingen te indexeren en dat kan jou veel extra bezoekers opleveren!

Kopteksten en subkoppen

Het is belangrijk dat je bij het schrijven van een artikel gebruik maakt van kopteksten en subkoppen. Hiermee kun je de opbouw van een artikel optimaliseren en kunnen zoekmachines en bezoekers snel zien waar het artikel over gaat. Daarnaast worden kopteksten en subkoppen gebruikt om de hiërarchie van een artikel aan te geven.

Kopteksten en subkoppen zijn onderverdeeld in 7 verschillende niveaus en worden in HTML code aangeduid met H1, H2, H3 enzovoort. De cijfers geven de hiërarchie aan. H1 gebruik je voor de titel van het artikel, H2 gebruik je voor de kopteksten boven alinea’s, H3 gebruik je om bepaalde onderwerpen binnen een alinea aan te geven, enzovoort..

Tekstlengte

Tekstlengte is een belangrijke SEO factor. Zoekmachines als Google en Bing hebben tekst nodig om te bepalen waar een website of pagina over gaat. In de meeste gevallen geldt: hoe meer tekst hoe beter de vindbaarheid, maar over-optimaliseer niet.

Zorg dat de teksten die je schrijft informatieve content bevatten maar ga een artikel niet zitten rekken om aan een bepaald aantal woorden te komen. Een goede SEO tekst bevat minimaal 300 woorden maar persoonlijk mik ik meestal tussen de 1.000 en 1.500 woorden.

Linkstructuur

Linkstructuur is belangrijk om te bepalen welke pagina’s en artikelen binnen jouw website het belangrijkste zijn. Zoekmachines hechten hier veel waarde aan, simpelweg omdat zij aan de hand van de linkstructuur de hiërarchie van jouw website kunnen aflezen. Daarnaast is linkstructuur ook belangrijk om bezoekers zo snel mogelijk naar de juiste informatie te brengen. Hieronder zie je een voorbeeld van een goede linkstructuur:

Wat is SEO: Linkstructuur

Permalinks

Een permalink is het gedeelte van een URL dat na de originele domeinnaam komt. Meestal verwijst dit naar het onderwerp van een bericht of pagina. Voor dit artikel is de permalink: /begrippenlijst/wat-betekent-seo/. Het is belangrijk dat je je hoofdzoekwoord in de permalink laat terugkomen. Zo kunnen zoekmachines snel bepalen waar een pagina of bericht over gaat en maak je meer kans op een hoge notering in de zoekresultaten.

Off-page SEO

Met off-page SEO doelen we op alle optimalisatie factoren die je buiten je eigen website kunt optimaliseren. Eerder in dit artikel hebben we het al even over backlinks gehad, weet je nog dat een zoekmachine een link naar jouw website als een stem ziet? Backlinks zijn veruit de belangrijkste off-page SEO factor maar daarnaast zijn er nog meer factoren die belangrijk zijn. Hieronder vind je een korte opsomming van de belangrijkste off-page SEO factoren.

Backlinks

Je weet nu dat backlinks een belangrijke off-page SEO factor zijn, maar hoe kom je aan goede, kwalitatieve backlinks en waar moet je nog meer op letten? Bij het opbouwen van een backlink profiel is het belangrijk dat je relevante links naar je website krijgt maar ook een afwisseling tussen de verschillende soorten backlinks is belangrijk. Backlinks zijn er in verschillende soorten en maten en kun je op meerdere manieren verkrijgen:

Met een beetje creativiteit kun je vast nog meer manieren bedenken om aan goede backlinks te komen. Ik wil nogmaals benadrukken dat het belangrijk is om de verschillende soorten backlinks in evenwicht te houden. Met een paar honderd euro kun je tegenwoordig bij bijna alle link directories duizenden backlinks inkopen, maar dit komt niet natuurlijk over en zal geheid leiden tot een straf en een daling in de zoekresultaten.

In principe zijn zoekmachines tegen het inkopen van backlinks. Doe je dit toch? Zorg dan dat dit onopvallend gebeurt en koop niet in 1 keer duizenden backlinks in. Zo bouw je een natuurlijk backlink profiel op en voorkom je een straf van bijvoorbeeld Google of Bing.

Social media

Social media is niet meer weg te denken uit de hedendaagse wereld. Ook voor SEO is social media een belangrijke factor geworden. Ik denk dat dit voor zich spreekt, hoe meer social media activiteit er rond jouw bedrijf of website is hoe meer vertrouwen je van de zoekmachines krijgt. Daarnaast is social media een belangrijk medium om nieuwe klanten te werven en bezoekers naar je website te sturen, maak hier dus gebruik van!

Referenties

De laatste off-page SEO factor die we gaan behandelen zijn referenties. Referenties zijn ervaringen die klanten en bezoekers met jou bedrijf of website hebben gehad. Positieve referenties kunnen jou positie in de zoekresultaten een flinke boost geven, maar negatieve referenties kunnen op hun beurt de boel flink verzieken.

Krijg je veel goede referenties? Dan is dit voor de meeste zoekmachines een teken dat jij, en de content op je website betrouwbaar zijn. Krijg je veel negatieve referenties? Dan is er duidelijk iets niet in de haak.

Tot slot

Je weet nu wat de afkorting SEO betekent en wat het verschil is tussen on en off-page SEO. Ook weet je wat de belangrijkste factoren zijn om goed te scoren binnen de zoekmachines. Toch is zoekmachine optimalisatie niet volledig te omschrijven. Zoekmachines als Google en Bing voeren dagelijks nieuwe updates door waardoor het zomaar kan zijn dat een website die vandaag op positie 1 staat morgen weer terugzakt naar positie 10.

SEO kun je zien als een wetenschap apart. In het algoritme van de bekende zoekmachines worden constant wijzigingen doorgevoerd waardoor het bijna onmogelijk is om hier constant op in te spelen. Probeer om al je SEO werkzaamheden zo natuurlijk mogelijk uit te voeren, koop niet in 1 keer 1.000 backlinks in, ga niet de hele dag ingeplande social media berichten posten en maak geen overmatig gebruik van je zoekwoorden, na een tijdje zal dit zijn vruchten afwerpen!

Meester in SEO: de nr. 1 SEO cursus van dit moment!

Jouw website op de 1e pagina van Google?

Begin direct met het optimaliseren jouw website!

Ja, ik wil hoger scoren in google!