Wat is domein autoriteit (DA)?

Bij het opzetten van een website zijn er erg veel verschillende factoren waar je rekening mee moet houden. Het kan dan ook erg voordelig zijn voor jouw website als je jezelf verdiept in SEO.

Als je dat al hebt gedaan, dan zul je misschien de term domein autoriteit al een keer voorbij hebben zien komen. Het is dan ook een belangrijk onderdeel van SEO en van het kenbaar maken van jouw webpagina.

In dit artikel gaan we bespreken wat het concept van domein autoriteit precies inhoudt, hoe je het kunt verhogen en in je voordeel kunt gebruiken.

Wat houdt domein autoriteit precies in?

Het klinkt als een hele strenge term; domein autoriteit. Eigenlijk is het concept ervan helemaal niet zo eng.

Domein autoriteit noemen we ook wel domeinwaarde. Dit is een universele waardering die wordt gekoppeld aan het domein van jouw website. De waardering wordt gepresenteerd als een score van 0 tot 100. De score geeft aan hoe jouw domein het doet op het gebied van SEO. Dus hoe hoger jouw domein scoort, hoe belangrijker Google jouw pagina vindt!

Houd wel in je achterhoofd dat de domein autoriteit niet een officiële zoekmachine score is van bijvoorbeeld Google. De score is bedacht en wordt toegekend door Moz. Dit is een van de koplopers op de markt van SEO. Een bedrijf dat dus echt wel van wanten weet!

Naast domein autoriteit heb je ook nog pagina-autoriteit. Dit is de score die wordt toegekend aan een specifieke pagina op jouw website. Ook deze wordt beoordeeld met een score tussen de 0 en 100.

Tot slot hebben we ook nog link-autoriteit. Dit is de waarde die een specifieke link meekrijgt van de pagina waar de link op staat.

Hoe hoger hoe beter!

Zoals je misschien kunt nagaan, is het hebben van een hoge domein autoriteit een positief iets! Google en andere zoekmachines zullen jouw pagina daardoor een stuk sneller gaan weergeven en zo kom jij aan de top.

Jammer genoeg is niet alleen jouw pagina een factor voor jouw score. Hetgeen dat jouw pagina zijn score kan maken of breken is simpelweg de concurrentie die je hebt. Dat klinkt misschien wat raar, maar als je erover na gaat denken wordt het steeds logischer.

Het is jouw doel om zo hoog mogelijk in de zoekmachines naar voren te komen. Daarvoor moet je het opnemen tegen de concurrentie. Je moet het dus eigenlijk zien als een constante vergelijking tussen jouw pagina en de andere partij(en). Hoe hoger jouw score in contrast met de ander, hoe hoger Google jouw pagina plaatst.

Hoe verhoog ik mijn domein autoriteit?

Als je erachter komt dat jouw domein autoriteit omhoog moet dan wil je dat natuurlijk zo snel mogelijk regelen. Dat is begrijpelijk, je wilt namelijk op nummer 1 staan!

Maar kijk niet raar op als het wat langer duurt dan een dag. Sterker nog, autoriteit building is een behoorlijk tijdrovend proces. Dit komt omdat het de bedoeling is dat je stapsgewijs jouw pagina waardevoller en aantrekkelijker maakt voor Google en de rest.

Het behalen hiervan vergt dus weken en soms maanden.

Het verwezenlijken hiervan kun je doen aan de hand van een paar relatief simpele vragen:

  • Hoe staat je SEO ervoor?
  • Is de inhoud nog wel relevant?
  • Hoe zijn je backlinks?

Hoe staat je SEO ervoor?

Als je hoog wilt scoren in de zoekmachines, dan denk je al gauw aan SEO. Maar naast dat jouw pagina vol staat met SEO vriendelijke teksten is het ook verstandig om ervoor te zorgen dat de technische kant hiervan goed is. Denk hierbij aan korte laadtijden, mobiele comptabiliteit, veilige verbinding, structured data en een sitemap.

Dit zijn over het algemeen vrij simpele en standaard dingen waar je rekening mee houdt in je SEO, maar het is nooit verkeerd om te kijken of het allemaal aanwezig is. Hoe minder er in orde is hoe minder jouw pagina scoort.

Is de inhoud nog wel relevant?

Ook dit punt klinkt vrij vanzelfsprekend, maar wordt toch erg makkelijk over het hoofd gezien. Als de inhoud van je website niet relevant is of geoptimaliseerd dan is het ook lastiger om een hoge score toegekend te krijgen.

Over het algemeen gebruikt men een zoekmachine omdat zijn antwoord willen krijgen op een vraag. Dit kan zijn dat ze op zoek zijn naar een dienst of product. Jouw webpagina moet hier antwoord op kunnen geven om relevant te blijven. Door een juiste strategie te gebruiken qua plaatsing en verwoording kun je dit vergroten. Denk hierbij aan een goede meta omschrijving en tekst.

Hoe zijn je backlinks?

Sterke backlinks zijn van onschatbare waarde voor het groot maken en houden van je domein autoriteit. Een backlink is een link die van een andere pagina doorverwijst naar jouw pagina. Als jij bijvoorbeeld fitnessapparatuur verkoopt kan het zijn dat een recensiepagina doorverwijst naar jouw pagina.

Het is dan ook belangrijk dat je ervoor zorgt dat je backlinks aansluiten bij de content die jij hebt. Ook is het waardevol als de backlinks niet alleen aansluiten, maar ook nog gegeven worden door betrouwbare pagina’s.

Als je deze drie punten kunt optimaliseren en er tevreden over bent dan zul je op den duur ook jouw domein autoriteit zien stijgen!

Conclusie

Als je een website beheert dan wil je graag dat mensen jouw pagina makkelijk kunnen vinden. Het is dan ook wenselijk als je op zoekmachines zoals Google hoog in de zoekresultaten staat.

Als je een hoge domein autoriteit hebt dan heb je een hoge SEO-score. Deze score wordt aan jouw pagina toegekend door marketing gigant Moz en is dan ook erg belangrijk. Als jouw webpagina SEO helemaal dichtgespijkerd is dan krijg je een hogere beoordeling.

Met de tips die we je hebben gegeven kun je ervoor zorgen dat jouw domeinwaarde omhooggaat en jij uiteindelijk bovenaan de zoekmachines terecht komt!

Meester in SEO: de nr. 1 SEO cursus van dit moment!

Jouw website op de 1e pagina van Google?

Begin direct met het optimaliseren jouw website!

Ja, ik wil hoger scoren in google!
Leon
Ik ben een web developer die gek is op affiliate marketing. Voornamelijk bezig met ontwikkeling van mijn eigen producten en diensten.