Wat is structured data?

Als je een website beheerd is het natuurlijk belangrijk dat je veel bezoekers op je pagina krijgt. Hoe meer bezoekers er komen, hoe meer jouw content gezien wordt.

Maar naast je webpagina’s helemaal SEO klaar te hebben gestoomd en ervoor gezorgd te hebben dat alles er piekfijn uitziet is er nog een belangrijk iets wat jouw pagina kan helpen.

Met structured data kun je er namelijk voor zorgen dat jouw website nog sneller opgepikt wordt door de zoekmachines. Met structured data is het namelijk mogelijk om rijkere zoekresultaten te genereren die dan weer kunnen zorgen voor een hogere CTR.

Maar wat is structured data precies en hoe kun je het gebruiken? Dat wordt in dit artikel uitgelegd!

Inhoudsopgave

Wat houdt structured data precies in?

Voordat we alles kunnen gaan gebruiken en toepassen is het natuurlijk nodig om te begrijpen waar we mee te maken hebben.

Met structured data markeer je de content van jouw website met een stukje code. Deze zorgt ervoor dat de gemarkeerde pagina’s begrijpelijk worden gemaakt voor zoekmachines zoals Google. Naast de naam structured data wordt ook wel de term markup gebruikt.

Met structured data kun je dus duidelijk maken aan Google dat iets bijvoorbeeld een telefoonnummer is of een review. Je kunt het eigenlijk het beste zien als dat er onderdelen gemarkeerd worden van jouw webpagina.

Het is jammer genoeg niet zo dat je met een simpele markeerstift uit je pennenbakje het kunt toelichten. De toelichting moet gebeuren via de taal van schema.org. Dit is een website die je precies alle nodige taal verstrekt die je moet weten om het toe te lichten.

Als je op wilt vallen op Google dan moet je gebruikmaken van een van de drie onderstaande formaten:

  • JSON-LD (JavaScript Object Notation for Linked Data)
  • Microdata
  • RDFa

Dit zijn bovendien de enige drie formaten die Google ondersteund.

Rich snippets

Als je jouw content zo weet te markeren en de zoekmachines dus meer leren over jouw pagina, dan kunnen er zogeheten rich snippets gecreëerd worden.

Rich snippets zijn tactisch opgebouwde zoekresultaten die opgemaakt zijn uit deze structured data. Deze lichten bepaalde onderdelen van de pagina uit waardoor deze zichtbaar worden in de zoekresultaten. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Recepten; de zoeker ziet in een oogopslag wat het recept is met een afbeelding en een beschrijving.
  • Producten; de prijs, beschikbaarheid en levertijd van een bepaald product zijn meteen zichtbaar in het zoekresultaat.
  • Reviews; hoe denken mensen over jouw bedrijf/pagina/diensten? Je kunt het meteen laten zien!
  • Breadcrumbs; zo krijgt de URL van jouw pagina een mooiere en duidelijkere look in de zoekopdrachten!
  • Video; de zoeker ziet meteen hoelang de video duurt met een afbeelding, titel en omschrijving.
  • Adres; veel gebruikt door bedrijven is het zo makkelijk voor de zoeker om alle nuttige informatie te vinden in een oogwenk. Denk hierbij aan adres, telefoonnummer en openingstijden.

Rich results, cards en carrousels

Deze rich snippets zorgen voor sterke visuele resultaten bij zoekmachines die hoog uit de zoekmachine komt! Deze resultaten noemen we rich results. Het is echter zo dat het nooit een garantie is dat jouw, van structured data voorziene, pagina een rich result krijgt. Wat wel zeker is, is dat het de kans aanzienlijk verhoogt. Pagina’s die geen structured data gebruiken krijgen dan ook geen rich results.

Een andere vorm die veel voorkomt is de carrousel. Deze is vooral bij smartapparaten zoals telefoons en tablets van belang. Een carrousel is een selectie aan rich cards, grote weergave van jouw pagina, die worden weergegeven op een besloten roulatie. De content van de carrousel kan door de zoeker bewogen worden zodat alle resultaten doorgezocht kunnen worden.

Rich results en structured data
Rich results voorbeelden in Google

Voor wie is structured data interessant?

Dat structured data kan helpen met een hoger resultaat in de zoekmachines is wel duidelijk. Maar je kun je misschien afvragen, voor wie is dit eigenlijk interessant?

Eigenlijk is deze vraag heel makkelijk te beantwoorden. Het kan namelijk nooit kwaad om aan de slag te gaan met structured data. Of je nu een website hebt die zich richt op het verspreiden van recepten, een dienst of product aanbiedt of een groot bedrijf hebt. Met structured data kun je ervoor zorgen dat jouw pagina bovenaan de zoekmachines terecht komt.

Hoe pas je het toe?

Structured data is te gebruiken voor alle soorten webpagina’s. Je kunt het toepassen door het zelf toe te voegen in de formaten JSON-LD, Microdata of RDFa. Hoe je deze formaten precies kunt programmeren en inrichten kun je precies vinden op schema.org. Hier vind je ook de taal en de grammatica die je nodig hebt om dit goed te doen.

Als je gebruikmaakt van WordPress dan kun je zelfs gebruikmaken van verschillende plugins. Deze zorgen ervoor dat je makkelijk markups kunt toe voegen aan jouw pagina. Hierdoor hoef je niet de technische kennis te hebben.

Conclusie

De wereld van SEO is een grote en soms een beetje een complexe wereld. Het is echter wel van belang dat je weet hoe makkelijk gevonden kunt worden op het internet.

Het is daarom mogelijk om jezelf en je website goed vindbaar te maken via verschillende SEO-technieken. Het optimaliseren van structured data is een van deze manieren.

Met structured data kun je ervoor zorgen dat zoekmachines jouw pagina’s als relevant gaan zien. Dit kan op veel verschillende manieren en er is voor elke website wel een manier die past.

Houd er rekening mee dat je wel een beetje een technische kennis moet hebben van coderen als je de markups wilt toevoegen. Als je gebruikmaakt van WordPress dan zijn er gelukkig plugins voor.

Wil je kijken of jouw rich snippet werkt nadat je deze gemaakt hebt, dan bestaan hier ook verschillende tools voor zodat je het kunt controleren.
Gebruik maken van structured data is dan ook niet meer weg te denken in de online wereld van nu. Hoe richt jij die van jou in?

Meester in SEO: de nr. 1 SEO cursus van dit moment!

Jouw website op de 1e pagina van Google?

Begin direct met het optimaliseren jouw website!

Ja, ik wil hoger scoren in google!
Leon
Ik ben een web developer die gek is op affiliate marketing. Voornamelijk bezig met ontwikkeling van mijn eigen producten en diensten.