Als je bezig bent met SEO, ook wel bekend als zoekmachine optimalisatie, dan krijg je met veel verschillende dingen te maken. Je moet rekening houden met je zoektermen, de meta titels, tekstopbouw, omschrijvingen en nog veel meer.
In je zoektocht naar de beste aanpak zal je misschien de term rich snippets wel zijn tegengekomen.
Deze ‘snippets’ worden door menig marketeer behoorlijk aangeprezen. Dit komt omdat zij met minimale moeite aanzienlijk meer kliks weten te genereren. En dit is natuurlijk waar je als marketeer naar op zoek bent.
In dit artikel gaan we je vertellen wat rich snippets zijn, wat de voordelen hiervan zijn, welke soorten er zijn en nog meer. Zo kun je straks ervoor zorgen dat jouw website uit elke zoekmachine springt!
Inhoudsopgave
Een diepere kijk
Voordat we kunnen gaan kijken naar hoe je rich snippets in je voordeel kunt gebruiken moeten we eerst gaan kijken wat het precies zijn.
Als je kijkt naar zoekresultaten in een zoekmachine dan zie je drie componenten terugkomen: De URL, titel en een korte beschrijving. Door deze drie verschillende componenten goed in te delen kun je ervoor zorgen dat jouw website veel meer bezoekers krijgt.
Het is ook mogelijk om extra elementen toe te voegen aan deze zoekresultaten. Hierdoor kunnen jouw potentiële bezoekers in een oogopslag nog meer over je te weten komen. Dit noemen we een rich snippet.
Een rich snippet kan in veel verschillende vormen voorkomen. Denk hierbij aan sterren recensies bij een restaurant of bedrijf of een evenement waar de datum en locatie al bijstaat. Het kan zelfs zo simpel zijn als het toevoegen van een adres en locatie voor een bedrijf.
Deze rich snippets zorgen ervoor dat jouw pagina er meer uitspringt ten opzichte van andere pagina’s. Hierdoor kun je dus meer en sneller bezoekers trekken!
Verschillende soorten
Om ervoor te zorgen dat je de goede rich snippet kiest die bij jouw website past, is het natuurlijk van belang om na te gaan welke soorten er precies bestaan. We hebben hierboven al een paar vluchtig benoemd, maar we gaan er even op in!
Review
Een van de meest gebruikte rich snippets is het tonen van een sterren review. Met een sterren review kun je een product beoordelen en deze beoordeling in de zoekresultaten tonen middels een sterrenrating. Een sterrenrating mag uit maximaal 5 sterren bestaan, dit betekent dat een halve ster gelijk staat aan 1 punt. Zie je in de zoekresultaten een 5 sterren beoordeling? Dan is dit product dus met een 10 beoordeeld!
Een review snippet is dan ook erg populair onder verkopers van specifieke producten. Maar naast deze producten wordt het ook regelmatig toegepast bij films, recepten en bedrijven om zo hun klanttevredenheid te laten zien.
Product
Als je een eigenaar bent van een webwinkel dan is dit misschien wel de perfecte keuze voor jou. Met een product snippet kun je namelijk direct productinformatie tonen in de zoekresultaten! Dit zorgt ervoor dat de potentiële bezoekers in een oogopslag de prijs, voorraad en levertijd kunnen zien. Als deze aantrekkelijk genoeg is dan wordt er natuurlijk sneller op jouw link geklikt!
Breadcrumb overzicht
Geen zorgen, je bent niet beland in het sprookje van Hans en Grietje. Een breadcrumb spoor is ook een veel gebruikte snippet!
Deze zorgt ervoor dat de aankomende bezoeker meteen in zijn zoekresultaat kan zien wat voor een relevante pagina’s er te vinden zijn op jouw website. Dit gebeurt door een overzichtelijke weergave van deze pagina’s. Dit doe je door structured data. Dit is een gestructureerd format waarin jij jouw website zijn belangrijke punten kunt markeren.
Met het gebruik van deze rich snippet zorg je ervoor dat mensen letterlijk jouw spoor volgen!
Video’s en andere media
Een andere, effectieve rich snippet is het gebruiken van video’s en andere media. Denk hierbij aan nieuwsartikelen of afbeeldingen.
Deze worden vaak opgedeeld in een zogeheten carrousel. Dit is een selectie aan video’s/media waarvan de zoekmachine denkt dat deze belangrijk is voor de zoekopdracht. Het is dus mogelijk om jouw data zo te structureren dat jouw resultaat hoger eindigt in deze carrousel.
De voordelen van rich snippets
Je voelt het misschien al aankomen, maar het gebruik van rich snippets heeft een heleboel voordelen. Deze zorgen er namelijk op een makkelijke manier voor dat jij jouw website kunt onderscheiden van andere uitkomsten van de zoekmachines.
Naast dat het er alleen voor zorgt dat je opvalt verhoog je er ook nog een behoorlijk je CTR mee. Het mooie aan de stijging in jouw CTR is dat de zoekmachine dit zal herkennen. Dit zorgt ervoor dat deze jouw website of pagina sneller zal weergeven doordat jouw pagina als relevanter bestempeld wordt. Een duidelijk voorbeeld van een sneeuwbaleffect!
Toevoegen van rich snippets
Je wilt natuurlijk ook wel weten hoe je deze handige manier kunt gebruiken voor je eigen pagina!
Het toevoegen van een rich snippet kan op verschillende manieren, maar het komt allemaal op hetzelfde principe neer. Een rich snippet is namelijk altijd een gestructureerde code die is toegevoegd aan jouw site die de bezoeker niet ziet, maar de zoekmachine wel.
Je kunt er uiteraard voor kiezen om deze zelf in jouw website te programmeren. Dit vergt natuurlijk wel de nodige kennis. Gelukkig zijn er veel verschillende handige handleidingen te vinden die jou hierbij kunnen helpen! Als je jouw rich snippet hebt gemaakt kun je gemakkelijk testen of hij het doet met de gratis tool van Google.
Als je gebruikmaakt van WordPress dan kun je gebruikmaken van veel verschillende tools. Deze stellen niet alleen de data voor je samen, maar testen ook of alles werkt naar behoren.
Conclusie
Als je een website hebt dan wil je natuurlijk zoveel mogelijk bezoekers op jouw pagina’s hebben. Hoe meer bezoekers je hebt, hoe meer jouw content bekeken wordt.
Als je gebruikmaakt van niet alleen een goede SEO-indeling, maar ook van rich snippets dan zorg je ervoor dat jouw pagina een stuk hoger eindigt in de zoekmachines.
Er zijn verschillende rich snippets die je kunt gebruiken voor jouw website en het is dus aan jou om na te gaan welke hier het beste bij past. Dus voor welke ga jij?
Jouw website op de 1e pagina van Google?
Begin direct met het optimaliseren jouw website!