Als jij bezig bent met vormen van online marketing, dan wil je natuurlijk dat veel mensen jouw pagina bezoeken en verder klikken. CTR is hierbij dus een erg interessant iets. CTR staat voor Click-through rate of doorklikratio in het Nederlands en laat de verhoudingen tussen de hoeveelheid vertoningen van een advertentie of webpagina en de hoeveelheid kliks hierop zien.
Je kunt je voorstellen dat dit bij online adverteren, denk aan affiliate marketing, dit al gauw een grote rol speelt. Je wilt immers dat mensen op de advertentie klikken om zo bij de daadwerkelijke content te komen die jij wilt verkopen.
Hoe werkt het precies?
CTR is dus behoorlijk belangrijk bij online marketing. Maar hoe weet ik precies hoeveel dit is? Daarvoor is een relatief simpele formule ontwikkeld.
De formule is als volgt: CTR = Kliks / weergaves x 100
Dus stel je hebt 80 kliks en 4000 weergaven dan deel je het aantal kliks (80) door het aantal weergaves (4000). De uitkomst hiervan doe je vervolgens x 100 en daarmee kom je uit op het percentage van jouw CTR. Dus:
- Stap 1: 80 / 4000 = 0,02
- Stap 2: 0,02 x 100 = 2
- Je CTR is 2%

Wat betekent de uitkomst voor mij?
We kunnen ons goed voorstellen dat het wel leuk is om op deze manier jouw CTR te kunnen berekenen, maar wat betekent dit eigenlijk dan? De score van de CTR is voor twee verschillende doeleinde van belang, namelijk de advertentie en voor de zoekmachine.
De score van CTR is voor de advertentie van belang omdat dit precies laat zien hoe groot deel van de bezoekers die jouw advertentie hebben gezien ook doorklikken naar het product. Als je merkt dat de CTR laag is bij een bepaalde advertentie dan is het waarschijnlijk een verstandig idee om de desbetreffende advertentie aantrekkelijker te maken voor jouw specifieke doelgroep.
Je CTR-score is ook van belang voor de zoekmachines. Dit geeft namelijk aan hoe vaak mensen doorklikken op jouw advertentie na deze te hebben gezien in een zoekmachine. De hoogte van jouw plek in de zoekmachines is dus ook weer afhankelijk van jouw CTR-score. Dus als je constant een en dezelfde advertentie bovenaan de zoekmachines ziet staan, dan weet je dat dit effectieve advertenties zijn en een hoge CTR hebben.
Je kunt ook doormiddel van een goede tekst zorgen dat je een hogere CTR krijgt. Hoe aantrekkelijker het allemaal is en hoe hoger je CTR is, hoe hoger de kwaliteitsscore.
Wat is de kwaliteitsscore?
Je weet nu dus dat een hoge CTR van belang is voor een succesvolle operatie. Maar hoe kunnen we er nou voor zorgen dat jouw CTR toeneemt?
De meest eenvoudige en efficiënte manier om dit te verhogen is door een betere kwaliteitsscore te krijgen. De kwaliteitsscore is een diagnostische tool van Google die de kwaliteit van jouw advertentie laat zien ten opzichte van andere adverteerders. De score wordt gemeten op een schaal van 1 tot 10. Hoe hoger de score hoe relevanter jouw advertentie wordt gezien.
De score wordt opgemaakt uit drie verschillende punten:
- Verwacht aantal kliks
- Relevantie
- Ervaring landingspagina
Deze componenten worden vervolgens geëvalueerd en krijgen een status toegewezen. De evaluatie is gebaseerd op verschillende andere adverteerders waarmee jouw advertentie vergeleken is.
Verwacht aantal kliks
Dit is een prognose van het verwachte aantal kliks. Als het zo is dat er een grote kans is op meer kliks als de advertentie geplaatst is dan is jouw score hoger.
Relevantie
Is jouw advertentie eigenlijk wel relevant voor de zoekopdracht? Er wordt gekeken naar hoe goed jouw advertentie aansluit hierbij. Hoe beter het past, hoe hoger weer de score.
Ervaring landingspagina
Hoe relevant is jouw landingspagina? Dit is de pagina waarop de gebruiker terecht komt na zijn klik. Sluit deze aan bij de advertentie en is deze relevant en nuttig? Dan krijgt hij een hogere score.
Conclusie
CTR is dus een belangrijk onderdeel van elke marketing operatie die online plaatsvindt. Het geeft je immers een duidelijk beeld in hoeveel mensen doorklikken op jouw advertentie. De CTR is gemakkelijk te berekenen via de formule kliks / weergave x 100. Hoe hoger jouw CTR is, hoe meer mensen dus doorklikken.
Als je een laag CTR blijft halen dan kun je deze verhogen door de kwaliteit van jouw advertentie te verbeteren. De kwaliteit van jouw advertentie wordt gemeten met een kwaliteitsscore van Google en geeft je een prima inzicht waar de verbeterpunten liggen.
Als jij jouw advertenties weet af te stemmen op de kwaliteitsscore van Google, verhoog je jouw CTR wat ervoor zorgt dat jouw omzet groeit!

Het geheim voor €7.500 + per maand via het internet?
Je ontdekt het in de Affiliate Marketing Revolutie van Jacko Meijaard!
Van €0,- naar €7.500,- per maand via het internet?
– Affiliate Marketing Revolutie –
