Als je jezelf aan het verdiepen bent in de wereld van online en affiliate marketing dan zijn er natuurlijk veel verschillende termen die jouw kant op komen. Terwijl je bij sommige van deze termen wel een aardige definitie kunt achterhalen zijn sommige nog steeds een beetje vaag.
Bij de term permalink is het eigenlijk wel gemakkelijk te achterhalen. Het is namelijk een samenvoeging van de woorden permanent en link. Een permalink is de url die verwijst naar een bepaalde pagina en vormt dus eigenlijk het adres hiervan. In veel gevallen is het aangegeven als de titel van de pagina ná de domeinnaam. Bijvoorbeeld https://www.denaamvanjouwwebsite.nl/wat-is-een-permalink-eigenlijk/. De dikgedrukte letters zijn dus de permalink. De spaties van de titel zijn opgevuld door streepjes in de permalink.
Maar wat maakt permalinks nou zo bijzonder? En waarom wil je weten wat je er mee kunt?
Heel bijzonder zelfs
De permalink van jouw persoonlijke pagina is zo bijzonder als jouw pagina zelf. Hij is uniek. Het is namelijk het adres van jouw pagina. Als de permalink van jouw pagina ingevoerd en gebruikt wordt dan zal de bezoeker, zolang de pagina op hetzelfde adres woont, naar jouw pagina gaan. Het is daarom ook zo dat je goed moet opletten als je overstapt van platforms. Hiermee veranderd namelijk jouw permalink ook.
Het mooie aan een permalink is dat doordat hij uniek is, hij altijd doorverwijst naar jouw specifieke pagina. Als iemand refereert met jouw permalink dan wordt de lezer altijd doorverwezen naar jouw pagina. Dit is bijvoorbeeld ideaal voor sociale media. Ook google neemt in de zoekresultaten jouw permalink mee.
Wat mooi is meegenomen is dat je een permalink niet zelf hoeft aan te maken. Deze wordt namelijk automatisch aangemaakt aan de hand van de titel van jouw pagina. Je kunt ervoor kiezen om de permalink te veranderen en er een andere naam aan te geven. Dit wordt vaak gedaan om de titel aantrekkelijk te houden voor jouw lezers en bezoekers maar de permalink juist op te laten vallen bij de zoekmachines.
Voor zoekmachines als Google worden dan ook permalinks aanbevolen van 3 tot 5 woorden. Ook is het handig als je ervoor zorgt dat je permalink ingericht worden om beter te scoren op SEO. SEO staat voor Search Engine Optimalisation. Hiermee kun je dus jouw permalink precies laten opvallen bij de grote zoekmachines.
Maar hoe verander je een permalink dan?
Het kan goed zijn dat je, na het horen van de voordelen, wel wilt weten hoe je jouw permalink kunt aanpassen. Dat is te begrijpen, we willen namelijk allemaal gemakkelijk te vinden zijn op Google. De meest makkelijke manier hiervoor is als je WordPress gebruikt.
Als je WordPress gebruikt dan kun je gemakkelijk alle instellingen terugvinden onder het kopje “permalinks” in het WordPress dashboard. Via deze functie kun je de instellingen van de permalinks beheren en aanpassen zoals jij dat wilt.
De meest gebruikte formats voor SEO zijn dan ook:
- Berichtnaam met een url (https://www.denaamvanjouwwebsite.nl/wat-is-een-permalink-eigenlijk/)
- Jaar, maand en naam gecombineerd met een url (https://www.denaamvanjouwwebsite.nl/2021/04/wat-is-een-permalink-eigenlijk/)
- En een aangepaste url met jouw url (https://www.denaamvanjouwwebsite.nl/categorie/wat-is-een-permalink-eigenlijk/)
Als je gebruik maakt van een van deze formats dan is het een stuk waarschijnlijker dat jouw permalink gevonden wordt door de zoekmachines.
Let er wel op dat je niet hals over kop besluit jouw permalink te veranderen zodra deze vast staat. Op deze manier breek je namelijk de link. Hierdoor wordt jouw pagina onvindbaar en kun je weer opnieuw beginnen met het opzetten van je permalink.
Conclusie
We willen allemaal dat onze pagina gemakkelijk te vinden is via zoekmachines. Ook is het wenselijk dat als andere pagina’s refereren en doorverwijzen naar producten of diensten op jouw pagina dat dit gemakkelijk te doen is.
Voor deze specifieke doeleinden zijn permalinks uitermate belangrijk. Zij zijn, naast het adres van jouw pagina, ook van levensbelang als het aankomt op vindbaarheid. Richt jouw permalink dus zo verstandig mogelijk in volgens de SEO-richtlijnen om gemakkelijker gevonden te kunnen worden door de zoekmachines.
Een permalink kun je namelijk vergelijken met een fysieke winkel. Je wilt natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen op jouw winkel afkomen en dingen kopen. Je wilt dus dat jouw winkel gemakkelijk te vinden is en wilt daarom dat het adres van jouw winkel op een gunstige plek is. Hetzelfde geld van permalinks. Je wilt deze zo inrichten dat mensen met minimale moeite bij jouw pagina uitkomen.
Jouw website op de 1e pagina van Google?
Begin direct met het optimaliseren jouw website!