Wat is een opt-in pagina?

Er zijn ontelbaar veel verschillende manieren van marketing vandaag de dag. Zo kun je gebruikmaken van affiliate marketing, telemarketing en nog veel meer.

E-mail marketing is ook een erg populaire manier van marketing. Het is namelijk een erg directe vorm van marketing waarbij de klant zichzelf aan moet melden. De aanmelding van jouw nieuwe klant gebeurt op een zogeheten opt-in pagina.

Maar wat houdt een opt-in pagina precies in? En hoe wordt dit gebruikt?

In dit artikel gaan we een verdiepende kijk nemen op het fenomeen van de opt-in pagina.

Inhoudsopgave

Een betere blik

Als jij aan de slag wilt gaan met e-mail marketing dan zul je de term ‘opt-in pagina’ waarschijnlijk al vaker zijn tegengekomen. Dat is ook niet gek, want een opt-in pagina is één van de belangrijkste hoekstenen bij deze vorm van marketing!

Een opt-in pagina is op het eerste gezicht ook heel simpel. Het is een duidelijke, overzichtelijke pagina met relatief weinig mogelijkheden. Dat klinkt misschien een beetje raar, maar dat is juist heel bewust.

Er is namelijk maar een enkel doel wat een opt-in pagina heeft en dat is het vergaren van informatie van de bezoeker. Dit betekent dat je een opt-in pagina zo moet inrichten dat de bezoeker dit op een duidelijke en overzichtelijke manier kan doen.

Hoe werkt het?

Je kunt je misschien wel voorstellen dat mensen niet uit het niets op jouw opt-in pagina terecht komt. Je moet er dus voor gaan zorgen dat mensen terecht komen op jouw opt-in pagina. Maar hoe ga je dat doen?

Een van de eerste dingen die je kunt doen en die vaak goed werkt is een freebie gebruiken. Dit kan bijvoorbeeld een gratis e-book of gratis webinar zijn. Een voorproefje van jouw product werkt over het algemeen erg goed.

Let er wel op dat je eerlijk bent over wat je aanbiedt. Op het moment dat jij een belofte doet en niet nakomt op jouw opt-in pagina dan zullen mensen geen e-mailadres achterlaten.

Is het zo dat een bezoeker zijn e-mailadres en naam heeft achtergelaten? Dan kun je deze gebruiken via jouw e-mail marketing software!

Enormail e-mail marketing software

Op zoek naar Nederlandstalige e-mail marketing software?

Registreer vandaag nog een Enormail account en ontvang de 1e maand helemaal gratis!

Probeer Enormail nu 1 maand gratis!

Het uiterlijk is belangrijk

Het is erg belangrijk dat je rekening houdt met de manier waarop jouw opt-in pagina is ingedeeld. Zoals we al eerder hebben gezegd; het heeft ook eigenlijk maar een enkel doel en dat is zoveel mogelijk inschrijvingen realiseren.

Zorgt er daarom altijd voor dat jouw opt-in pagina simpel en duidelijk is. Dit kun je doen door een duidelijke instructie te geven over hoe de bezoeker zichzelf kan inschrijven en gebruik te maken van een grote inschrijfknop.

We hadden het net al even over het gebruik van een freebie. De freebie mag dan ook prominent op de knop benoemd worden. Hierdoor weet de bezoeker dat zij deze kunnen verwachten als ze op de knop drukken.

Het minimaliseren van afleidende tekst en advertenties is dan ook een must. Als je deze er wel op hebt staan is de kans aanzienlijk groter dat de bezoeker hierop doorklikt en jouw pagina vergeet.

Ook is het weglaten van een menubalk, social media buttons en een footer, dit is de onderkant van de website, erg belangrijk. Door dit te doen heeft de bezoeker twee opties op de pagina: doorklikken of helemaal weggaan.

Geef een reden

Mensen nemen niet zomaar alles aan. Sterker nog, met de manier waarop we tegenwoordig het internet gebruiken zijn mensen oplettender dan ooit.

Wees daarom ook duidelijk naar de bezoeker toe waarom zij zich moeten inschrijven, naast de freebie. We krijgen met zijn alle namelijk al genoeg nutteloze mailtjes binnen, toch?

Het is dus erg belangrijk om de volgende dingen aan te geven:

  • Wat voor een probleem je kunt oplossen.
  • Wat er uniek is aan jouw mailinglijst.
  • Wat de freebie is.
  • Dat je zuinig en respectvol omgaat met de persoonsgegevens.
  • Wat voor een andere extra’s ze krijgen. Denk hierbij aan toegang tot een gesloten Facebookgroep o.i.d.

Wees dus absoluut niet bang om open en eerlijk te zijn hierover. Je wilt namelijk niet dat je klanten jou niet meer vertrouwen en zich uitschrijven.

Zodra dit allemaal staat is het van belang dat je het allemaal gaat testen. Gelukkig zijn er veel verschillende soorten testtools beschikbaar die jouw pagina precies kunnen controleren.

Conclusie

Zoals je hebt gelezen is een opt-in pagina onmisbaar in de wereld van e-mail marketing. Veel verschillende e-mail marketing software beschikken dan ook over de mogelijkheid het resultaat van jouw opt-in pagina meteen op te slaan in hun systeem.

Het inrichten hiervan is kan jouw nieuwsbrieven, advertenties of andere vorm van e-mail marketing dus maken of breken.

Hoe richt jij jouw opt-in pagina in?

Affiliate Marketing Revolutie

Het geheim voor €7.500 + per maand via het internet?

Je ontdekt het in de Affiliate Marketing Revolutie van Jacko Meijaard!

Bezoek de kortingspagina!
Leon
Ik ben een web developer die gek is op affiliate marketing. Voornamelijk bezig met ontwikkeling van mijn eigen producten en diensten.