Sinds de opkomst van het internet aan het begin van dit millennium zijn er ontelbaar veel verschillende vormen van marketing bijgekomen. Er wordt dan ook zo goed mogelijk gebruikgemaakt van alle mogelijke kanalen zoals sociale media en streaming services.
Een van de eerste vormen van online marketing en nog steeds een van de meest voorkomende is e-mail marketing. Met e-mail marketing is het namelijk voor bedrijven en ondernemingen behoorlijk makkelijk om hun producten te promoten bij bestaande en potentiële klanten. Het wordt gebruikt door veel verschillende bedrijven, zowel grote als kleine.
Maar hoe wordt het gebruikt? En is e-mail marketing eigenlijk nog wel van deze tijd? Dat gaan we in dit artikel bespreken!
Inhoudsopgave
Een betere kijk
Je kunt je misschien wel bedenken wat het concept e-mail marketing inhoudt. Dit is namelijk een manier van marketing waarbij je e-mail gebruikt voor de promotie.
Dit is dan ook een directe vorm van marketing wat het dus zo een geliefde manier maakt. Je stuurt namelijk jouw (potentiële) klanten een direct bericht waar ze vaak direct op kunnen handelen. Zo kun je makkelijk jouw diensten en/of producten direct naar de klant sturen!
Maar het draait bij e-mail marketing om meer dan alleen maar verkopen. Een van de belangrijkste factoren die komt kijken bij deze marketingvorm is het opbouwen en onderhouden van de klantrelatie.
Bij het proces van e-mailmarketing is het dan ook belangrijk om af te wisselen tussen adverterende en contentmarketing. Contentmarketing is vooral heel belangrijk. Dit zijn bijvoorbeeld succesverhalen die je geboekt hebt met jouw bedrijf, een kijkje achter de schermen of het delen van informatie over producten die staan te komen. Door af te wisselen tussen directe reclame en content creëer je dus een persoonlijkere band met jouw klant. Hierdoor zullen ze jouw mailtjes als prettiger ervaren en is de kans groter dat ze geopend worden.
De voordelen van e-mail marketing
Als je je gaat verdiepen in e-mail marketing dan kom je er al gauw achter dat deze vorm van marketing veel voordelen met zich mee brengt. Een van de meest prominente voordelen eraan is de snelheid.
We weten allemaal dat het versturen en aankomen van een e-mail een snel proces is. Het duurt geen dagen voordat de postbode jouw klant zijn digitale brievenbus heeft gevonden. Zodra jouw mailtje verstuurd is, staat hij vaak binnen enkele minuten en soms zelfs seconde in de mailbox van de klant.
Een ander groot voordeel is dat het een hele directe vorm van marketing is. Het zorgt ervoor dat je een stuk persoonlijker kunt adverteren. Denk hierbij aan een specifieke aanhef of zelf het gebruik van de voornaam.
De klant schrijft zichzelf in voor jouw mailtjes en geeft dus toestemming deze te ontvangen. Dit betekent dat de klant jouw mailtjes ook echt als relevant ziet en ze dus sneller zal openen en lezen. Het effect van e-mail marketing is ook direct meetbaar, waardoor je meteen een overzicht op jouw conversies hebt!
Tot slot is een van de grootste en meest geliefde voordelen van e-mail marketing; de prijs. E-mail marketing is namelijk geen dure onderneming. Er zijn marketingservices en softwareprogramma’s die nog geen € 10 vragen voor hun services per maand!
Verschillende software
Er zijn, net als met andere marketingservices, erg veel producten op de markt. Hierdoor heb je de keuze uit veel verschillende soorten software. Als je gebruik wilt maken van e-mail marketing is het dus altijd goed om te kijken naar de verschillende softwarepakketten en aanbieders.
Maar voordat je een keuze kun maken is het belangrijk om bij de volgende drie vragen stil te staan:
- Wat is je doel?
- Wat is je budget?
- Wat is je kennis?
Wat is je doel?
Er zijn vier verschillende doelen als het aankomt op e-mailmarketing. Deze doelen zijn: inspireren, informeren, loyaliteit verhogen en verkopen. Het is dus vooraf altijd van belang om na te gaan welk doel je wilt behalen.
Wat is je budget?
Er zijn veel verschillende soorten aanbieders op het gebied van software en diensten. Hierdoor zijn er natuurlijk ook een hoop andere prijzen op de markt. We gaven net al aan dat je het goedkoop kunt houden, rond de €10,- per maand. Maar er zijn natuurlijk ook duurdere pakketten. Vaak is het zo dat hoe duurder het pakket is, hoe meer opties en functies je hebt.
Wat is je kennis?
Verschillende software heeft natuurlijk ook verschillende moeilijkheidsgraden. Zo zijn er programma’s die zich richten op grote bedrijven en beschikken over veel functies en mogelijkheden. Hiervoor heb je natuurlijk wel meer kennis en know-how nodig. Software die zich focust op kleinere bedrijven is vaak makkelijker en gebruiksvriendelijker.
Verschillende aanbieders
Er zijn veel verschillende bedrijven die hun software en diensten aanbieden op het gebied van e-mail marketing. Elke aanbieder heeft dan ook zijn eigen voordelen en specialiteiten. Hieronder hebben we er enkele voor je op een rijtje gezet.
MailChimp
MailChimp is misschien wel de meest bekende aanbieder op het gebied van e-mail marketing. Het bedrijf staat dan ook hoog aangeschreven door zijn jarenlange ervaringen en lage prijs.
Active Campaign
De software van Active Campaign richt zich vooral op het binnenhalen van nieuwe klanten. De software is laagdrempelig en relatief goedkoop waardoor het ideaal is voor beginnende bedrijven.
Enormail
Vooral geliefd onder Zzp’ers in Nederland, is Enormail een makkelijke en gebruiksvriendelijke aanbieder. Alles is volledig in het Nederlands te regelen wat het perfect maakt voor de Nederlandse ondernemer.
Conclusie
Op het eerste opzicht lijkt e-mail marketing misschien een beetje achterhaald en overbodig, maar het tegendeel is juist waar.
De wereld van de e-mail marketing is nog steeds relevant, draaiende en vooral ook geliefd. Of het nu gaat om nieuwsbrieven, reclamefolders of een kijkje achter de schermen, met e-mail marketing zorg je ervoor dat het direct bij jouw klant in de mailbox komt! Welke onderneming ga jij marketen?
Op zoek naar Nederlandstalige e-mail marketing software?
Registreer vandaag nog een Enormail account en ontvang de 1e maand helemaal gratis!
Van €0,- naar €7.500,- per maand via het internet?
– Affiliate Marketing Revolutie –