Als marketeer ben je natuurlijk altijd op zoek naar de beste manieren om jouw klanten te bereiken. Maar naast bestaande klanten is het natuurlijk ook van belang om nieuwe klanten te krijgen.
Er zijn dan ook talloze manieren om mensen te interesseren voor jouw producten of diensten. Maar naast advertenties en het gebruiken van affiliate programma’s is er een manier die altijd goed in de smaak valt.
Deze manier noemen we een Freebie. Ook wel de klantmagneet genoemd is dit een van de populairste manieren van het verkrijgen van nieuwe klanten.
Maar wat is het precies? En waarom werkt dit zo goed?
Inhoudsopgave
Een betere kijk
Het idee achter een freebie is dat je een bepaald product of bepaalde dienst aanbiedt aan de bezoeker van jouw pagina in ruil voor het achterlaten van hun informatie. Op deze manier kun jij als verkoper een goed gevulde e-maillijst opbouwen met potentiële klanten.
De truc is dan ook om ervoor te zorgen dat hetgeen dat je aanbiedt onweerstaanbaar is voor de bezoeker. Deze wilt het zo graag hebben dat deze het geen probleem vindt om hun e-mailadres achter te laten.
Dat is ook wel nodig, want vandaag de dag is privacy een van de meest belangrijke bezitten van de mens. Hierdoor zijn mensen ook zuinig met het verstrekken van hun e-mailadres.
Een goed voorbeeld hiervan is een deel van jouw dienst of product kosteloos aan te bieden. Denk hierbij aan een gratis e-book of een webinar.
Waarom gratis?!
Je bent maanden, soms wel jaren bezig geweest met het opzetten van jouw product. Je hebt er geld, bloed, zweet en tranen in geïnvesteerd en hebt keihard geknokt om het te bereiken. Waarom zou je het dan gratis aanbieden?
Dit leggen we je graag even uit aan de hand van een simpel voorbeeld.
Het is zaterdagochtend en de lokale markt is in volle gang. Je loopt langs de verschillende kramen en ziet naast de bloemist de kaasboer staan. Geïnteresseerd loop je op de kraam af en word je vriendelijk begroet. “Wilt u misschien deze verse graskaas proberen? Eerste van het seizoen!” zegt de verkoper. Dit laat je natuurlijk niet schieten. Na de heerlijk, zachte kaas te hebben geproefd besluit je, naast je jong belegen blok, ook een blokje graskaas mee te nemen.
In het korte verhaaltje hierboven is het duidelijk dat de kaasboer jou, de klant, zijn nieuwste trots wil laten proeven. Doordat jij deze proeft ben jij sneller geneigd om het product, in dit geval de graskaas, te kopen.
De graskaas is in dit geval dus de freebie. Door de klant gratis kennis te laten maken met het product is het makkelijker voor de klant dit ook te kopen.
Dit succes kan dus ook van toepassing zijn op jouw eigen onderneming! Het is dus lang niet altijd verkeerd om een fractie van jouw zuur ontwikkelde product gratis aan te bieden.
Maar wat kan ik weggeven?
Het kan zijn dat je nu afvraagt wat je dan moet aanbieden. Dat is ook niet gek, want de mogelijkheden zijn eindeloos. Er is slechts een voorwaarde die eraan vasthangt; het moet van waarde zijn voor jouw ideale klant.
Het kunnen dus veel verschillende dingen zijn zoals:
- Proefabonnement
- Webinar
- E-book
- Gratis live sessie
- Positie op een wachtlijst
Dit zijn uiteraard slechts enkele voorbeelden van wat het zou kunnen zijn, want je kunt alle kanten op. Ga dus vooral na wat jij jouw ideale klanten kunt bieden en wat aantrekkelijk is voor hen.
Belang van snelheid
Naast dat de dienst of product aantrekkelijk moet zijn moet het ook resultaat opleveren, te begrijpen zijn voor iedereen en snel toegankelijk zijn. Wees ook absoluut niet bang om dit te benoemen in de titel van je freebie.
Deze factoren zorgen er namelijk voor dat het vertrouwen van de klant meteen omhoogschiet. Door dit vertrouwen zijn de klanten sneller geneigd terug te komen voor meer.
Let er wel op dat je ze niet te veel aanbiedt. Het kan juist afstotend werken als je bijvoorbeeld een e-book weggeeft van 190 pagina’s. Dit is voor veel mensen te lang. Als je voor een e-book wilt gaan is het dan ook verstandiger om te gaan voor een korte. Dit komt omdat mensen snel resultaat willen zien en niet eerste een boek van 190 pagina’s moeten doorlezen voor dit resultaat.
Conclusie
Er zijn veel verschillende manieren van het aanbieden van freebies. Of je nu kiest voor het weggeven van een webinar, live sessie of een exclusief e-book van 10 pagina’s, een freebie zorgt ervoor dat jouw klanten een stukje van jouw product kunnen proeven. Nadat ze dit geproefd hebben zijn ze sneller hongerig voor meer!
Het geheim voor €7.500 + per maand via het internet?
Je ontdekt het in de Affiliate Marketing Revolutie van Jacko Meijaard!
Van €0,- naar €7.500,- per maand via het internet?
– Affiliate Marketing Revolutie –