De meeste van ons doen het toch wel met enige regelmaat; vliegen. Of het nu een korte vlucht is naar Spanje voor een zonvakantie of een langere vlucht naar Hong Kong voor zaken, we zijn vaak in de lucht te vinden.
Maar het vliegtuig is enkel zo goed als de piloot die hem bestuurt. Met de verantwoordelijkheden die een piloot met zich meebrengt kun je er wel vanuit gaan dat hij een leuk zakcentje verdient.
Maar is dat ook wel zo?
In dit artikel gaan we jou meenemen in de wereld van de piloten. Wat verdienen zij? Wat moeten zij doen? En wat zijn de mogelijkheden? Je leest het op onlinegeldformule.nl!
Inhoudsopgave
Wat doet een piloot?
Voor veel mensen zal deze vraag een beetje overbodig lijken, maar het kan geen kwaad om het eens een keer goed onder de loep te nemen.
Een piloot is in principe de leider van het vliegtuig. Deze zal dan ook, in samenwerking met een copiloot, het vliegtuig besturen. De piloot heeft tijdens het opstijgen en landen zelf volledige controle over het vliegtuig. Bij langere stukken is het gebruikelijk dat de automatische piloot het overneemt.
Het besturen van een vliegtuig is zo veel meer dan alleen maar gas geven en remmen. Sterker nog, het komt er niet eens bij in de buurt. Het besturen van een vliegtuig wordt dan ook meer vergeleken met het besturen van een geavanceerde computer. Je moet dus veel kennis hebben over hoe deze systemen werken.
De piloot is voorbereid op allerlei verschillende omstandigheden en moet dan ook te allen tijde kunnen ingrijpen. Dit kan bijvoorbeeld door een spontane weersomstandigheid zijn of zelfs als er mankementen zijn.
Het behouden van verschillende contacten terwijl je in de lucht bent is ook van levensbelang als piloot. Denk hierbij aan duidelijk contact met de luchtverkeersleiding die je op de goede koers houdt en met andere piloten.
Hoeveel verdient een piloot?
Een piloot is veel onderweg. Dat is ook niet gek, jij bent namelijk verantwoordelijk voor het besturen van het vliegtuig! Ook werk je als piloot veel onregelmatige uren en dagen en ben je verantwoordelijk voor alles wat er in het vliegtuig gebeurt.
Onder deze voorwaarden is het dan ook niet gek dat je er fatsoenlijk voor gecompenseerd wordt.
Het startersloon voor een beginnend piloot ligt dan ook tussen de €2250,- en de €4500,- netto. Net als met veel andere beroepen is het vanzelfsprekend dat je na enkele jaren ook omhooggaat in salaris.
Bij piloten is dat dan ook niet anders. Je salaris wordt namelijk afhankelijk van het aantal dienstjaren en je rank. Hierdoor is het vrij normaal dat een ervaren internationale piloot al rond de €10.000,- per maand verdient.

De eigenschappen van een piloot
Niet iedereen is vanzelfsprekend geschikt om piloot te worden. Dat is voor sommige mensen misschien een harde waarheid. Er zijn namelijk een aantal eigenschappen en competenties die je moet hebben om een goede piloot te kunnen worden.
Een goede piloot is namelijk:
- Analyserend: Als piloot moet je alle mogelijke onderdelen van problemen en situaties kunnen ontleden om deze goed te kunnen begrijpen.
- Leidinggevend: Jij bent de baas van het vliegtuig. Je zult dus goed de groepsdynamiek van je passagiers en individuen kunnen sturen om alles in goede banen te kunnen leiden.
- Autonoom: Je moet als piloot niet alleen zelfstandig zijn, maar ook autonoom. Hierdoor kun jij namelijk altijd meedenken en input geven over mogelijke scenario’s en werkprocessen.
- Integer: Integriteit is natuurlijk altijd een goede karaktereigenschap. Als piloot laat het dan ook je loyaliteit en je standvastigheid aan je normen en waarden zien.
- Besluitvaardig: Als leider van het vliegtuig ben jij eindverantwoordelijke over wat er gebeurt. Hierdoor moet je altijd een besluit kunnen maken over wat er gaat gebeuren.
- Nauwkeurig: Ondanks dat er veel druk op je schouders rust als piloot is het cruciaal dat je nauwkeurig te werk kunt gaan.
Bonussen, vergoedingen en arbeidsvoorwaarden
Het profiel van een piloot vraagt aardig veel van een mens. Dat is ook wel nodig met een van de meest belangrijke beroepen ter wereld.
Gelukkig maken piloten dan ook wel profijt van een aantal leuke bonussen, vergoedingen en secundaire arbeidsvoorwaarden.
Natuurlijk krijg je als piloot een onregelmatigheidstoeslag. Als piloot maak je vrij regelmatig lange dagen. Ook is het gebruikelijk dat je in de weekeinden aan de bak mag. Het is dus niet bepaald een kantoorbaantje! Gelukkig word je dan ook gecompenseerd voor deze uren.
Qua secundaire arbeidsvoorwaarden gelden de standaardregels voor dingen als pensioen, ouderschapsverlof, reiskostenvergoeding en arbeidsongeschiktheid. De pensioenleeftijd van piloten ligt door de intensiteit van het werk op een leeftijd van 56.
Als piloot heb je natuurlijk ook wel wat leuke voordelen. Zo krijgen jij en jouw familieleden korting op vliegtickets. Hierdoor kun je lekker goedkoop op vakantie!
Hoe kun je piloot worden?
In principe is het worden van piloot een vrij logisch proces. Je meldt jezelf aan voor een opleiding, voltooid deze en je kunt, op papier, piloot worden.
Je moet voor de opleiding minimaal een havodiploma hebben met Engels, natuurkunde en wiskunde. Vervolgens kun je de keuze maken uit de technische hbo-opleiding waarbij je extra nog een vliegbrevet kunt halen en de wo-opleiding waarbij de nadruk op het vliegen ligt.
Ondanks dat je na het voltooien van een van deze opleidingen aangenomen kunt worden als piloot, verschillen de toelatingseisen per opleiding. Maar er zijn ook algemene voorwaarde waaraan de kandidaat moet voldoen. Zo moet een aankomend piloot minimaal 17 jaar oud zijn en zich grondig laten keuren op fysieke en mentale gesteldheid. Ook wordt het vliegvermogen getest aan de hand van een simulatie.
De opleidingen duren gemiddeld tussen de 2 en de 4 jaar, afhankelijk van het soort opleiding dat je kiest.
Opleidingen en cursussen
Uiteraard zijn er, net als bij andere opleidingen, veel verschillende aanbieders. Het grote verschil tussen pilotenopleidingen en andere opleidingen is dat pilotenopleidingen uitsluitend gegeven worden door particulieren. Hiermee willen we zeggen dat je jezelf niet aan kunt melden bij een grote universiteit of iets dergelijks.
Een van de meest bekende pilotenopleidingen van Nederland is uiteraard de KLM Flight Academy. Deze opleiding van de grootste aanbieder van Nederland duurt twee jaar en is verdeeld in vier verschillende fasen.
EPST is een opleiding die komt in drie verschillende varianten. De opleidingen in Griekenland en Portugal zijn theorieopleidingen van een aantal maanden gevolgd door een vliegopleiding. Deze opleidingen kosten beide €87.500,- in totaal. Ook kun je kiezen voor de OSM Aviation variant. Deze is in Noorwegen en later in Utrecht. Het voordeel hieraan is dat je getraind wordt op een Boeing 737 en baangarantie hebt bij OSM Airlines. Het prijskaartje is dan ook iets duurder: €98.500,-.
Transavia is een van de populairste vliegmaatschappijen van het moment en bieden daarom ook hun eigen programma aan. De opleiding hiervan kost €86.000,- waarvan je zelf €61.000,- moet betalen. De andere €25.000,- wordt betaald door Transavia en los je af door vier jaar voor het bedrijf te vliegen.
Er zijn naast deze erkende opleidingen ook kleinere particulieren cursussen en opleidingen. Deze richten zich echter niet op commercieel vliegen maar enkel op privé.
Waar kun je als piloot werken?
Als je een van de opleidingen succesvol hebt afgerond kun je aan de slag als piloot. Het is natuurlijk afhankelijk van de opleiding die je hebt gekozen waar je kunt gaan werken.
De opleiding van bijvoorbeeld EPST in Noorwegen biedt jou na het behalen van je diploma’s een directe baangarantie bij OSM Airlines. Hier kun je meteen aan de slag als piloot.
Transavia gooit het net weer over een andere boeg. Het bedrijf betaald namelijk voor een groot deel van je opleiding. De voorwaarde die hieraan vasthangt is dan ook dat je minimaal voor vier jaar tekent bij het bedrijf.
Er zijn veel verschillende luchtvaartmaatschappijen waar je als piloot bij aan de slag zou kunnen.
Doorgroeimogelijkheden van een piloot
Het kan natuurlijk zijn dat piloot je absolute droombaan is. Maar ondanks dat je hier misschien al je hele leven van hebt gedroomd is het toch fijn om te weten of er doorgroeimogelijkheden zijn als piloot.
Naar mate je meer ervaring in de lucht hebt is een van deze mogelijkheden dat je ingezet gaat worden op grotere vliegtuigen. Bij grotere vliegtuigen komen vaak ook extra verantwoordelijkheden kijken en dus ook een verhoging in het salaris.
Het gebeurt ook vrij vaak dat piloten, na een aantal jaar, een andere baan zoeken binnen dezelfde sector. Denk hierbij aan luchtverkeersleider bijvoorbeeld. De kans is, na een aantal jaren piloot te zijn geweest, een stuk groter dat je deze baan krijgt.
Conclusie
Voor velen is het een droom om piloot te worden. Er zijn dan ook verschillende paden die je kunt bewandelen om uiteindelijk bij dit doel te komen.
De wereld van de luchtvaart is een behoorlijk besloten clubje met piloten die al jaren in het vak zitten. Het kan dan ook wel even duren voordat je aan de bak kunt na het behalen van je diploma.

Het geheim voor €7.500 + per maand via het internet?
Je ontdekt het in de Affiliate Marketing Revolutie van Jacko Meijaard!
Van €0,- naar €7.500,- per maand via het internet?
– Affiliate Marketing Revolutie –
