SEO optimalisatie, het is een veelgebruikte term die soms nog fout begrepen wordt. Het optimaliseren van je website doe je op verschillende manieren. De content die je op de website plaatst is erg belangrijk om organische bezoekers te lokken. Daarnaast moet je ook rekening houden met de interne links. Zoekmachineoptimalisatie vraagt veel tijd, zeker wanneer je het goed wilt doen. Interne links optimaliseren, vergt echter wat minder tijd. Bovendien kost het ook helemaal geen geld om de links binnen jouw website te optimaliseren.
Om er zeker van te zijn dat je interne linkbuilding op de juiste manier aanpakt, ga ik in dit artikel 5 belangrijke aspecten bespreken. Hoe je interne links optimaliseert, dat kom je hier allemaal te weten. Lees zeker door tot het einde, want elke tip is even belangrijk.
Inhoudsopgave
1. Kies voor een goede ankertekst
De ankertekst is het woord, of de groep van woorden waarin je een link verwerkt. Op veel websites lees je bijvoorbeeld “klik hier om …”. Op de meeste websites is deze tekst blauw van kleur en onderlijnd. Hoewel er geen standaard opmaak bestaat voor hyperlinks, weet iedereen meteen dat blauwe onderlijnde tekst een link aangeeft.
Hoewel je uiteraard elk woord kunt linken, is het toch belangrijk om eens goed na te denken over de ankertekst. Aan de ene kant wil je er namelijk voor zorgen dat de tekst goed leesbaar blijft, maar aan de andere kant moet de tekst ook makkelijk te scannen zijn door Google.
Het beste kan je als ankertekst het meest relevante zoekwoord gebruiken, voor de pagina waar je naar verwijst. Voor deze pagina zou dat duidelijk “interne links” worden. Een goede ankertekst moet makkelijk te lezen zijn, maar moet ook ondubbelzinnig aangeven waarover de pagina gaat. Bovendien moet de ankertekst er niet alleen goed uitzien, maar hij moet ook relevant zijn… Hieronder zie je hoe dat er in de praktijk uitziet:
2. Kies voor relevante links
Iedereen kent Wikipedia. Heb je jezelf nog nooit afgevraagd waarom precies die pagina bovenaan in Google verschijnt? Het minste wat je kunt zeggen, is dat Wikipedia er niet bepaald hip uitziet. De reden waarom de website door Google toch zo hoog geplaatst wordt, zijn de relevante interne links. Op elke Wikipedia die je ziet, staan er tien interne links of zelfs nog meer. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt naar een viooltje, dan zou je te lezen kunnen krijgen dat het een kleine bloem is die in verschillende kleuren bestaat. Typerend aan Wikipedia, is dat de twee kernwoorden: bloem en kleuren, opnieuw verwijzen naar een andere pagina die alles uitleggen over bloemen of kleuren.
Heel vaak worden er wel interne links gebruikt op websites, maar zijn die helemaal niet relevant. Stel dat ik in de vorige zin een link had geplaatst onder “interne links”, die je meeneemt naar een pagina over het schrijven van website teksten, dan was die niet relevant. Wanneer je een link gebruikt, dan moet die pagina precies het onderwerp bevatten dat je wilt linken. Na het schrijven van dit artikel, zou ik op een andere pagina op deze website, het woord “interne link” kunnen linken naar deze pagina.
In dat geval spreken we van een relevante link. Iemand die meer wenst te weten te komen over interne links, die kan namelijk via die hyperlink extra informatie verwerven. Google bekijkt zelf ook hoe relevant jouw links zijn. Een relevante link biedt namelijk veel waardevolle informatie op één website.
3. Gebruik het juiste aantal interne links
Zoals ik daarnet al aanhaalde, is Wikipedia op zich een goed voorbeeld van interne linkbuilding. Hoewel ze meestal ook goed scoren, kunnen ze toch nog wat verbeteren aan het aantal links dat ze plaatsen op een pagina. Laat het duidelijk zijn dat er niet zoiets bestaat als het juiste aantal interne links. Sommige zelfverklaarde SEO specialisten claimen dat tussen de 3 à 5 links per pagina optimaal zouden zijn. Belangrijk om te weten, is dat dit helemaal niet klopt.
In principe geldt: hoe meer interne links, des te beter voor Google. Toch is er een maar: Je schrijft namelijk niet voor Google, maar wel voor de bezoekers van jouw website. Interne links die relevant zijn, en voorzien zijn van een goede ankertekst, kunnen veel waardevolle informatie bieden. Alleen oogt een tekst die vol staat met interne links niet meer zo mooi.
Voor de bezoekers op jouw website, kan het overdreven gebruiken van interne links, net een nadeel zijn. Doordat de ankerteksten een andere kleur hebben en onderlijnd zijn, leest de tekst niet meer zo vlot als er heel veel in staan. Om die reden moet je steeds een afweging proberen te maken, tussen een extra interne link, of toch maar eentje overslaan. Daartoe kan je zelf de tekst even bekijken in de voorbeeldweergave. Vraag jezelf af of de tekst nog prettig leest met al die links.
Een andere belangrijke tip, is dat je in eenzelfde tekst, best maar éénmaal kunt linken naar een bepaalde pagina. Wanneer je meer dan één keer gaat linken naar dezelfde pagina, in hetzelfde artikel, dan zal Google dit niet meer opvatten als waardevolle links. Bovendien zal jouw tekst er veel minder verzorgd uitzien.
4. Houd je links up to date
Niemand houdt ervan om op een link te klikken, die niet meer blijkt te werken. Er is niets vervelender dan het gevoel te hebben dat je informatie gaat vinden, die dan toch niet bereikbaar is. Net daarom is het enorm belangrijk om je links up to date te houden. Bovendien moet je dat op twee manieren aanpakken.
In de eerste plaats, moet je ervoor zorgen dat alle interne links die je ooit hebt geplaatst, blijven werken. Mocht je op een dag tot het besluit komen om een pagina te verwijderen, dan moet je er ook voor zorgen dat je alle interne links naar die betreffende pagina verwijdert. Het is enkel op die manier dat je jouw bezoekers kunt tevreden houden.
In de tweede plaats, moet je na verloop van tijd ook eens een stapje terug zetten. Bij het maken van een artikel, ga je namelijk kijken naar welke andere pagina’s je kunt linken. Doorheen de tijd komen er natuurlijk ook artikels bij. Het zou dus zomaar even kunnen zijn, dat je in jouw eerdere artikels, nu nog meer interne links kunt verwerken. Op die manier kan je er zelf voor zorgen dat je nog meer informatie kunt bieden aan je bezoekers.
Zoals ik in het begin al aanhaalde, kost het geen geld om interne links te optimaliseren. Wel kan er een beetje tijd in kruipen, en dan bedoelde ik dus voor het up to date houden van jouw interne links. Het lijkt een proces dat traag verloopt, maar uiteindelijk is het wel dit proces, dat voor meer organische bezoekers kan zorgen. Ook voor Google is het positief om te zien dat er af en toe nieuwe interne links verschijnen. Het toont aan dat je. Nog steeds bezig bent met jouw pagina’s. Vandaar ook dat het erg belangrijk is om de gelinkte pagina’s af en toe te updaten…
5. Houd je gelinkte pagina’s up to date
Tegenwoordig gaan heel veel mensen gewoon op zoek naar de nieuwste SEO technieken. Ze lezen dat interne links optimaliseren belangrijk is, dus ze gaan daarmee aan de slag. Wat ze echter vergeten, is dat alles draait om de waarde van informatie.
Je links zelf af en toe vernieuwen, is al een aardige manier om Google te tonen dat je waardevolle informatie wilt blijven bieden. Nog belangrijker, is om ook effectief waardevolle informatie te bieden. Een interne link zal namelijk pas voor meer waarde zorgen, als de pagina waarnaar gelinkt wordt, ook waardevol is. Het kan heel goed zijn dat je in het begin veel tijd hebt gestoken in een bepaald artikel, maar dat dat nu al wat achterhaald is. Een interne link naar een oude pagina waar geen relevante informatie op staat, zou zelfs een negatieve uitwerking kunnen hebben.
Daarom moet je er steeds voor zorgen dat je jouw pagina’s, die je intern linkt, ook af en toe vernieuwd. Kijk eens of de informatie die erop staat nog relevant is. Kijk ook even of er reeds nieuwe ontdekkingen zijn gedaan met betrekking tot het onderwerp van die pagina. Indien dit het geval is, dan moet je ofwel de pagina aanpassen, ofwel de nieuwe ontdekkingen gewoon toevoegen.
Door een interne link te plaatsen naar een van jouw pagina’s, en er ook nog eens voor te zorgen dat jouw pagina waarnaar je linkt, beter is als die van de concurrentie, slaag je erin om dubbel te scoren bij Google. Op die manier kan je een erg sterk netwerk uitbouwen van interessante waardevolle pagina’s, die met elkaar zijn verbonden.
Tot slot
Denk voordat je met interne linkbuilding aan de slag gaat goed na over de manier waarop je het gaat aanpakken. Ga steeds gestructureerd te werk, zodat alles overzichtelijk blijft. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af, om na vijf nieuwe artikelen, de oude artikelen te controleren en de interne links aan te passen of toe te voegen.
Interne linkbuilding is slechts één van de vele belangrijke SEO factoren. Wil jij jouw website op de eerste pagina van Google terugzien dan zijn er nog veel meer factoren die je moet optimaliseren. Heb jij zelf nog niet zoveel verstand van zoekmachine optimalisatie maar wil je hier wel graag mee aan de slag? Persoonlijk ben ik na het volgen van de ‘Meester in SEO Cursus‘ echt geweldige resultaten gaan behalen.
De meester in SEO cursus van Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren is een online video training waarin elk SEO aspect uitgebreid wordt behandeld. Je wordt aan de hand van duidelijke instructie video’s door de cursus begeleid en je gaat leren hoe je met een paar simpele trucjes elke willekeurige pagina hoog in Google krijgt.
Dus, wil jij meer bezoekers op je website, meer kliks op je affiliate links, meer verkopen realiseren en steeds weer opnieuw hoog scoren in Google? Via onderstaande knop wordt je direct naar de kortingspagina van de meester in SEO training gestuurd!
Jouw website op de 1e pagina van Google?
Begin direct met het optimaliseren jouw website!