Ben jij het ook zat om voor een ander te werken? Wil jij ook financieel onafhankelijk worden en ben je de mogelijkheden aan het overwegen? Ben je op zoek naar een uitdagende baan met veel verantwoordelijkheid, die je online kan uitoefenen? Dan is geld verdienen met e-commerce waarschijnlijk wel iets voor jou. In dit artikel zullen we het hebben over wat e-commerce precies is, over hoe je geld kan verdienen met e-commerce en nog zoveel meer. Ben jij klaar om zelf je leven in eigen handen te nemen? Ben je bereid om hard te werken en er helemaal voor te gaan? Laten we dan snel beginnen.
Inhoudsopgave
Wat is e-commerce?
Om te beginnen zullen we het woord e-commerce eens ontleden. De e in e-commerce staat voor electronic, oftewel digitaal. Letterlijk betekent e-commerce dan ook niets anders dan elektronisch handel drijven. Elektronisch, of online handel drijven kan op verschillende manieren. Je kan producten of diensten aanbieden en die online verkopen. Typisch aan e-commerce, is dat alles vanaf de bestelling, tot aan de betaling, via het internet verloopt. Hybride vormen waarbij klanten in de webshop bestellen en in de winkel gaan afhalen en betalen bestaan ook al.
Met e-commerce kan je twee kanten op. Ofwel lever je aan particulieren, dan ben je een B2C verkoper ofwel lever je aan bedrijven, dan spreken we over een B2B verkoper. Bovendien kan je op verschillende manieren aan e-commerce doen: je kan verkopen via een eigen webshop, maar je kan ook online handel drijven via een platform dat daarvoor werd ontwikkeld. Nog een mogelijkheid, is handel drijven via sociale mediakanalen. De mogelijkheden met e-commerce zijn echt eindeloos. Bovendien komen er nu ook steeds meer mensen met innovatieve en disruptieve ideeën. Ondernemers gebruiken e-commerce om bestaande business modellen volledig op hun hoofd te zetten. Daaruit ontstaan dan vaak gigantische bedrijven. De keerzijde van dit alles is dat de kleine bedrijfjes het vaak erg lastig krijgen om te concurreren tegen deze giganten.
Toen de term e-commerce enkele jaren geleden voor het eerst opdook, stonden grote bedrijven er sceptisch tegenover. Om over te schakelen op e-commerce zouden ze in vergelijking met de korte termijn winst te veel moeten investeren. Weinigen van hen hadden echter verwacht dat e-commerce op langere termijn zou domineren. Vandaag de dag, zeker na de corona uitbraak, zien we dat enkel nog meer mensen de transitie maken van fysieke verkoop naar e-commerce. Een eenduidig antwoord geven op de vraag “wat is e-commerce?” is dan ook best ingewikkeld.
Geld verdienen met e-commerce
Zoals ik daarnet al liet verstaan, zijn er verschillende manieren waarop je geld kan verdienen met e-commerce. Bovendien kan je naast de bestaande methodes ook jouw eigen methoden ontwikkelen. Hier zal ik enkele vaak gebruikte technieken voor je beschrijven.
Webshop
De meest bekende vorm van e-commerce, is verkopen via een eigen webshop. Je slaat een voorraad in van verschillende producten en bouwt een mooie website om de producten te kunnen verkopen. Heel wat winkels die vroeger enkel fysieke verkooppunten hadden, beschikken tegenwoordig ook al over een eigen webshop. Het voordeel van een webshop, is dat je zowel producten als diensten kan aanbieden. Ben jij bijvoorbeeld goed in het onderhouden van websites? Dan kan je via je webshop onderhoudsabonnementen verkopen.
Nog een groot voordeel van een eigen webshop, is dat je ook een eigen merkidentiteit kunt opbouwen. Klanten zullen speciaal naar jouw website komen, omdat ze jouw product willen. Wanneer je werkt met een platform, zoals we straks zullen bespreken, dan kopen klanten niet bij jou voor je merk. Op dat moment gaat het voor de klant om de laagste prijs. Marketing technieken toepassen is veel makkelijker op je eigen website.
Het nadeel van deze e-commerce strategie, zeker wanneer je goederen verkoopt, is dat er heel wat risico komt bij kijken. Je moet namelijk zelf alle producten eerst inkopen. Raken de producten uiteindelijk niet verkocht, dan ben jij diegene die ervoor moet opdraaien. Wil jij meer weten over het maken van een eigen webshop? Wellicht is deze gratis training van Winston Zwemmer iets voor jou!
Dropshipping
Daarom zijn er ook mensen die deze strategie hebben aangepast naar dropshipping. Bij dropshipping heb je ook een eigen webshop, maar heb je zelf eigenlijk geen producten. Wanneer iemand bij jou een bepaald product besteld, dan stuur jij de bestelling door naar de leverancier. De leverancier stuurt dan zelf het product op naar jouw klant. Door op die manier te werken, hoef je geen voorraad aan te houden en heb je bovendien minder werk. Je hoeft bijvoorbeeld zelf geen pakketten te maken, je hoeft ze niet op de post te doen enzovoort.
Nog een voordeel van een eigen webshop, of verkopen via je eigen dropshipping website, is dat je heel wat gegevens kunt verzamelen over je klanten. Wie koopt welk product, op welk moment, zijn er klanten die alleen kopen als een product afgeprijsd is enzovoort. Door gegevens te verzamelen over de aankopen van je klanten, kan je beter inspelen op de vraag van de klant. Als je weet dat iemand telkens gaat kopen wanneer een product is afgeprijsd, dan kan je een tijdelijk verlaagde prijs instellen om dat product te verkopen.
De keerzijde van deze vorm van e-commerce, is dat je zelf minder controle hebt over het hele proces. Je bent namelijk volledig afhankelijk van je leverancier. Komt een pakket te laat aan bij de klant, dan kan jij daar niets aan doen want het is de fout van de leverancier. De klant zal echter wel bij jou komen aankloppen, want hij heeft het product via jouw website besteld. Bij deze techniek is het vooral belangrijk om goede afspraken te maken met zowel de leveranciers, als met jouw klanten.
Verkopen via platformen
Een eigen website beginnen waarop je producten of diensten verkoopt is mooi, maar dan moet je natuurlijk wel klanten naar je website proberen te lokken. Waarom zou je je producten niet gewoon aanbieden op een website die al een brede klantenbasis heeft. Deze websites noemen we platformen en je kent er sowieso wel één. Bol.com, AliExpress en Amazon, allemaal zijn het platformen waarop andere verkopers hun producten aan de man proberen te brengen. Je moet er maar eens op letten wanneer je aan het scrollen bent op bol.com. Er staat bij elk product een lijn: “verkoop door…” In sommige gevallen staat er verkoop door bol.com, in andere gevallen verkoop door partner X.
Ook jij kan starten met het verkopen via een platform. Bol.com en Amazon zijn namelijk continu op zoek naar verkopers die kunnen helpen om het productaanbod uit te breiden. Uiteraard mag je niet zomaar gebruik maken van hun brede klantenbasis. Wanneer jij iets verkoopt via zo’n platform, dan krijgt het platform daar een kleine vergoeding voor. Op het eerste gezicht is dat misschien niet wat je wil, maar als je eenmaal goed aan het verkopen bent, zal je zien dat die kosten wel meevallen voor wat je ervan terug krijgt. Bovendien heb je ook de mogelijkheid om deze kost door te rekenen aan de klant bij het verkopen van je product.
Zoals ik daarnet al zei, kan je bij het verkopen via een platform zelf minder gegevens verzamelen over de aankopen van een klant. Bol.com en Amazon, zij zijn diegenen die weten wie de klant is en wat de klant wil. Zij kunnen die informatie dan ook gebruiken om vooral hun producten aan te prijzen bij de juiste klanten, maar voor jou zal dat iets moeilijker zijn.
Conclusie e-commerce methoden
Zoals je wel merkt, zijn er verschillende methoden om via het internet geld te verdienen door goederen en diensten aan te bieden. Elke methode heeft zijn eigen voor- en nadelen. Het is dus aan jou om te bepalen welke vorm het best aansluit bij jouw doelstellingen en middelen.
E-commerce in de toekomst
Voor je start met geld verdienen met e-commerce, kan het handig zijn om al eens een blik te werpen op de toekomst. De laatste jaren is de e-com business enorm hard gegroeid, maar de vraag is natuurlijk of deze groei zich ook de komende jaren zal verder zetten. Hoewel ik geen glazen bol heb, ben ik er wel van overtuigd dat e-commerce nog vele mogelijkheden heeft tot groei. Ook al lijkt het misschien niet zo, e-commerce staat eigenlijk nog steeds in zijn kinderschoenen. Er zijn nog heel veel mensen die slecht één of twee keer per jaar iets online bestellen.
Bovendien zitten we in de toekomst ook met een generatiewissel. Het is al even geweten, dat we momenteel met een heel hoog aandeel gepensioneerden zitten. De vergrijzing van de bevolking heeft al tot heel wat problemen voor de economie geleid. Nu moet je jezelf eens de vraag stellen, of je je ouders of je grootouders een bestelling ziet plaatsen op het internet. Afhankelijk natuurlijk van hoe oud ze zijn, zullen de meeste mensen toch moeten toegeven dat minstens één van die twee generaties nog nooit een bestelling heeft geplaatst via het internet. Beeld je nu eens in dat we 10 of 15 jaar verder staan. De gepensioneerden van dan zijn het al gewoon om te bestellen via e-commerce. Zij zullen dus ook op hun oude dag nog steeds online bestellingen plaatsen. Bovendien is er dan ook een hele groep nieuwe jongeren, die ook allemaal online zullen kopen.
Wanneer we deze factoren in rekening nemen, is het vrijwel logisch dat e-commerce in de toekomst alleen nog maar kan groeien. Dit is dus het ideale moment om met e-commerce te beginnen. Je hebt voldoende tijd om je bedrijf te laten groeien, tegen dat het aantal potentiële klanten drastisch toeneemt.
E-commerce opleidingen om een vliegende start te maken
Starten met geld verdienen met e-commerce is dus de boodschap. Maar om echt een vliegende start te maken, kan het misschien handig zijn om eerst en vooral een cursus te volgen die jou alles kan leren over het reilen en zeilen van de e-commerce business. Om op termijn financieel onafhankelijk te kunnen worden met je webshop is het belangrijk dat je je zaak snel kan laten groeien. Als je zelf nog niet de kennis hebt, zal je waarschijnlijk veel beginnersfouten maken. Op zich is dat volkomen normaal, maar je moet weten dat je veel sneller zal kunnen groeien als je deze fouten niet meer maakt. Wanneer iemand die al jaren in het vak zit, je een deskundige uitleg kan geven van hoe je de zaken moet aanpakken, dan heb je een veel grotere kans op slagen.
Voor mensen die graag willen gaan verkopen via Bol.com, is er een belangrijke cursus op de markt die de laatste jaren veel aan publiciteit heeft gewonnen. De Bol.com Masterclass is een cursus die je alles uitlegt over het verkopen via bol.com. De cursus is ontwikkeld voor mensen die graag financiële vrijheid willen behalen met hun e-commerce. De cursus focust zich voornamelijk op het opbouwen van een passief inkomen via bol.com. Het is namelijk zo dat je al het werk van pakjes versturen en dergelijke, kunt uitbesteden aan bol.com zelf. Door die e-commerce opleiding te volgen, leer je hoe je 100% plaats-onafhankelijk kunt werken. Op die manier ben je niet enkel op de goede weg om financiële vrijheid te creëren, maar ben je op de juiste weg om ultieme vrijheid te creëren.
Voor wie is e-commerce geschikt?
Kan iedereen aan e-commerce doen? Dat is de grote vraag waar velen mee zitten. E-commerce zit vrij complex in elkaar, maar door alle goede cursussen en uitlegvideo’s die ervan zijn gemaakt, zou iedereen in staat moeten zijn om geld te verdienen met e-commerce. Een van de belangrijkste eigenschappen die je moet hebben, is toewijding. Ofwel ga je er 100 procent voor, ofwel begin je er niet aan. Een goede e-commerce opzetten kost nu eenmaal tijd en moeite. Je website, je producten en je productteksten optimaliseren kost nou eenmaal tijd en energie.
Doorzettingsvermogen is een tweede belangrijke eigenschap die je als online-ondernemer moet hebben. Ik kan je nu al voorspellen dat je ook wel eens zal te maken krijgen met tegenslagen, maar door er op een goede manier mee om te gaan, kan je heel wat bijleren. Probeer om positief in het leven te staan, dan zal je zien dat ook het leven jou toe lacht. Veel succes met je online e-commerce business.
Binnen no-time een €3.000 + per maand webshop opzetten?
Sluit je aan bij duizenden actieve cursisten en begin vandaag nog als Bol.com handelaar!
Binnen 5 stappen een €3.000,- per maand + webshop?
– Gratis Training –