Wat zijn influencers?

Je hoort er steeds vaker over en schijnbaar is iedere bekendheid er tegenwoordig wel één: een influencer. De video’s waarin bekende (en minder bekende) mensen zichzelf filmen nemen in rap tempo toe en vooral de jeugd blijkt hier erg in geïnteresseerd te zijn, maar wat zijn influencers nou precies? Wanneer is iemand een influencer en wat kan gezien worden als een goede of een slechte influencer? Daar gaan we het in dit artikel over hebben.

De influencer als BN’er

Laten we bij het begin beginnen en eerst even kortsluiten wat nu precies een influencer is. Een influencer is iemand die zichzelf laat filmen om verschillende dingen te doen. Hij of zij maakt deze video’s om de volgers, oftewel de fans die de video’s bekijken te beïnvloeden. Ook geven zij vaak tips over hoe jij zelf als influencer aan de slag kunt gaan. De term influence betekent dan ook in het Engels beïnvloeding. De video’s worden gedeeld op sociale mediaplatforms, zoals YouTube, Facebook, Instagram en TikTok. Mede door de stijging in populariteit van social media en omdat jongeren steeds meer op het internet zitten, kunnen succesvolle influencers miljoenen volgers van over de hele wereld krijgen en hierdoor een aardig zakcentje verdienen. 

Er bestaan verschillende vormen van influencers. Dit heeft vooral te maken met de content die zij delen. Een van de bekendste voorbeelden is de Nederlandse Nikkie de Jager, die met haar vlogs op het YouTubekanaal NikkieTutorials haar volgers tips geeft over visagie en make-up. Maar zo zijn er ook influencers die zich bezighouden met muziek, lifestyle, reizen, fitness of het spelen van videogames. Ook veel BN’ers die op traditionele manier beroemd zijn geworden wagen zich aan deze steeds groter wordende industrie.

Het verschil tussen een influencer en een vlogger

Wanneer je de naam influencer hoort, hoor je vaak ook de term vlogger. Zo lieten wij hierboven al de term vlog vallen. Een vlog is trouwens de samenvoeging van het woord videologboek. De video’s van vloggers zijn vooral gericht op het bijhouden van wat de persoon op camera aan het doen is. In principe zijn een influencer en een vlogger hetzelfde in de vorm, alleen de inhoud en het doel verschillen in de meeste gevallen. 

Zoals we al aangaven heeft een influencer als belangrijkste doel de doelgroep te beïnvloeden in het doen en laten op een bepaald vakgebied. Dit hoeft bij vloggers niet per se het geval te zijn. Veel bekende vloggers, zoals Milan Knol, maken video’s van zichzelf met vooral entertainment als belangrijkste doel. Veel van deze video’s gaan dan over hoe de vlogger zijn of haar dag doorbrengt. Daarnaast maken zij lucratieve video’s over hun hobby of maken zij grappen op straat met onschuldige voorbijgangers. Pas wanneer er ook specifiek tips en instructies worden gegeven aan de kijkers, spreek je van een influencer. 

Je kunt dus wel zeggen dat iedere influencer een vlogger is, maar niet iedere vlogger een influencer.

Influencers als marketingstrategie

Omdat influencers zich echt richten op het beïnvloeden van hun kijkers, zien veel bedrijven hier een gat in de markt om hun producten aan de man te brengen. Meestal omdat zij iets verkopen aan dezelfde doelgroep als die naar de vlogs kijkt. Influencermarketing is daarom in een enorme opmars en wordt op steeds meer manieren gebruikt. Maar hoe gaat dit eigenlijk in zijn werking? 

Wanneer een marketeer in zee wil gaan met een influencer, wordt dit gedaan door middel van sponsoring. Deze sponsoring kan heel duidelijk zijn of juist stiekem door het beeld verschijnen. Bij dit laatste spreken we van sluikreclame. De influencer krijgt geld aangeboden om het product van de sponsor aan te prijzen in zijn of haar video’s, in de meeste gevallen is dit de belangrijkste inkomstenbron is van deze mensen. 

Influencermarketing in actie

Om gebruik te kunnen maken van een influencer als marketingmiddel, is het belangrijk dat je kiest voor een populaire influencer die past bij je product. Zo zal iemand die online fitnesstraining geeft niet zo snel een hamburgerrestaurant aanprijzen. Wanneer beide partijen het eens zijn en besluiten dat zij goed met elkaar matchen dan begint het sponsoren. De influencer maakt dan een of meerdere video’s waarin het product terugkomt. Dit kan heel subtiel, zoals in beeld een blikje frisdrank drinken, of wat duidelijker door ook echt de naam van het bedrijf te noemen. Meiden die bijvoorbeeld beautyvlogs maken geven meestal duidelijk aan dat zij de kleding hebben gekregen en geven hierover dan hun (positieve) mening, terwijl ze tonen hoe deze kleding hun past. 

De reden dat influencermarketing succesvol is, komt omdat de kijkers van de video’s de influencer als betrouwbaar zien. De kijker associeert zichzelf met de influencer dus als die tevreden is, dan moet het goed zijn. Dit wordt vaak ook wel als misleidend gezien omdat vooral jonge kijkers de influencer. Deze jongeren hebben dan vaak niet door dat de vlogger betaald wordt om het product aan te prijzen, waardoor ook weleens verkeerde dingen aangeprezen kunnen worden. Influencermarketing is daarom een bijzondere vorm van marketing, omdat er uitgegaan moet worden dat de influencer zijn of haar goede naam niet wil beschadigen, alleen omdat een bedrijf hem of haar veel geld aanbiedt.

Zelf als influencer beginnen?

Wil jij zelf als influencer aan de slag maar heb je nog geen adverteerder die jou wil sponsoren? Op het influencers platform LinkPizza wordt vraag een aanbod samen gebracht. Bedrijven zoals bijvoorbeeld Mediamarkt, ING en Heineken zijn hier op zoek naar kwalitatieve influencers om hun bedrijf of product te promoten. Daarnaast zijn er nog vele andere partners aangesloten waarmee je wellicht de samenwerking kunt aangaan.

Een account registreren bij LinkPizza is gratis en geeft verder geen verplichtingen. Je kunt na je registratie direct je media aanmelden en pitchen op opdrachten. Lees voordat je op een opdracht ingaat eerst goed de voorwaarden door, zo voorkom je dat je uiteindelijk wordt afgewezen. Wil jij geld verdienen als influencer? Registreer via deze link een gratis LinkPizza account en begin direct!

Affiliate Marketing Revolutie

Het geheim voor €7.500 + per maand via het internet?

Je ontdekt het in de Affiliate Marketing Revolutie van Jacko Meijaard!

Bezoek de kortingspagina!
Leon
Ik ben een web developer die gek is op affiliate marketing. Voornamelijk bezig met ontwikkeling van mijn eigen producten en diensten.