“Wij maken gebruik van cookies om onze website en dienstverlening te kunnen verbeteren”. Dit is bij zowat elke website een van de eerste dingen die je ziet verschijnen. Soms in de vorm van een kleine pop-up rechts onderin je scherm en soms beslaan ze met het menu je hele browser.
Als we het hebben over cookies dan hebben we het helaas niet over een knapperig gebakken lekkernijtje. Cookies zijn in de laatste jaren vrij vaak op een negatieve manier aan het licht gekomen. Zo zouden websites hiervan gebruik hebben gemaakt zonder de consumenten in te lichten. Maar wat zijn cookies eigenlijk? En waarom worden ze ingezet?
Cookies zijn hele kleine tekst bestandjes waarin ruimte beschikbaar is voor gegevens. Deze controversiële kleine bestandjes kunnen informatie bevatten die nodig is voor de desbetreffende website om te functioneren. Maar dit is niet het enige waar ze voor worden gebruikt.
Cookies worden namelijk ook grootschalig gebruikt om te kijken hoe het internetgedrag is van gebruikers. Hierdoor kunnen cookies zien wat voor een pagina’s je bezoekt, hoelang je hier blijft en wat je interactie is met deze website. Op deze manier wordt er een persoonsgebonden profiel gemaakt en kan er dus een stuk doelgerichter geadverteerd worden. Zo heb je in het verleden vast wel eens iets bekeken op het internet waarna er vervolgens veelvuldig reclame van verscheen. Dit zijn dus de cookies aan het werk.
Inhoudsopgave
Hoe werken cookies?
Voor je een website betreedt wordt er tegenwoordig altijd gevraagd of je de cookies wilt accepteren. Vaak klikken wij instinctief op accepteren, maar je kunt ze dus ook zelf aanpassen. Zo kun je ervoor zorgen dat alleen de broodnodige cookies blijven werken en kun je de analytische cookies bijvoorbeeld uitzetten.
Analytische cookie
De analytische cookie is vaak het eerste type cookie waar de ophef over te doen is. Deze cookies worden, zodra je ze accepteert, opgeslagen op jouw computer. Vanaf hier kunnen zij gemakkelijk hun werk doen. Deze cookies verzamelen namelijk jouw gegevens en kunnen precies inzien wat je doet op het internet. Denk hierbij aan bepaalde zoekopdrachten die je vaak uitvoert en websites die je vaak bezoekt.
Tracking cookie
De tracking cookie is de tweede controversiële cookie. Deze cookies bevatten namelijk jouw persoonlijke gegevens. Hier wordt vervolgens een profiel van jou opgesteld waar online marketeers weer gemakkelijk doelgerichte advertenties op af kunnen sturen. Zo krijg je bijvoorbeeld ineens vaker advertenties te zien over fietsen als je toevallig vaak op zoek bent gegaan naar een nieuwe fiets.
De tracking cookie houdt dus, in samenwerking met zijn analytische broertje, bij wat jouw voorkeuren zijn en waar jij graag en vaak komt op het web.
Functionele cookie
Tot slot hebben we nog de functionele cookie. Deze cookie is het minst in opspraak gekomen en wordt vaak ook gezien als oprecht handig. Deze cookie zorgt ervoor dat een website al zijn functies kan blijven gebruiken. Denk hierbij aan het automatisch invullen van jouw inloggegevens en de producten die je alvast in je winkelmandje hebt gestopt op een webshop een aantal dagen geleden. Deze cookies zorgen ervoor dat deze informatie bewaard blijft.
First- en third-party cookies
De cookies zijn onder te verdelen in first- en third-party cookies. First-party cookies zijn eigenlijk de cookies die ingezet zijn door de website zelf. Denk hierbij aan de functionele cookies om ervoor te zorgen dat je optimaal gebruik kunt blijven maken van de site.
De thrid-party cookies worden ingezet door derden en dienen vaak een marketingdoeleinden. Grote sociale-mediabedrijven maken zich hier geregeld schuldig aan. Op deze kunnen zij op een gemakkelijke manier adverteren en inkomsten genereren.
Conclusie
Het is dus eigenlijk niet echt te zeggen of cookies nou echt zo kwaadaardig zijn als dat ze worden afgeschermd. Het is inderdaad wel zo dat ze iedereen zijn internetgedrag nauwlettend in de gaten houden, maar hierdoor krijg je wel een compleet afgestemde ervaring.
Ook is het zo dat we met zijn alle graag gebruik maken van ontelbaar veel verschillende webshops. Deze zijn afhankelijk van de nodige cookies om deze draaiende te houden en ervoor te zorgen dat zij blijven functioneren zoals bedoeld en met het meeste gemak.
Door de cookiewetgeving van 2012 is het niet meer toegestaan om onaangekondigd en zonder toestemming van de gebruiker gebruik te maken van cookies. Dit is in 2015 bijgesteld naar het gebruik van commerciële cookies met tracerende en analytische eigenschappen. De noodzakelijke en functionele cookies mogen dus nog wel toegepast worden zonder dat jij daar expliciet toestemming voor geeft.
Cookies maken het internet dus een unieke ervaring voor iedereen en is sinds de cookiewet van 2012 een stuk prettiger.
Het geheim voor €7.500 + per maand via het internet?
Je ontdekt het in de Affiliate Marketing Revolutie van Jacko Meijaard!
Van €0,- naar €7.500,- per maand via het internet?
– Affiliate Marketing Revolutie –