Het is overal en je kunt er eigenlijk niet meer omheen. Iedereen praat erover, het komt vaak voor in het nieuws en de kans is groot dat jij het ook gebruikt. Het tweede decennium van de 21ste eeuw staat volledig in het teken van social media, en dit zal niet snel veranderen. Likes, shares, porren en subscriben zijn de dagelijkse gang van zaken en worden elke dag ontelbare keren gedaan. Maar wat houdt dit nu allemaal specifiek in en wanneer kun je een digitaal platform nu schalen onder de categorie ‘social media’? Daarover gaat dit artikel.
In de onderstaande tekst gaan we dieper in op het onderwerp social media. We kijken naar wat een sociaal medium nu een sociaal medium maakt en wat de gevolgen zijn van de snelle opmars van deze platforms. Want hoe goed of slecht is social media eigenlijk voor de mens? Dat en nog veel meer kun je hier teruglezen.
In het algemeen
Laten we beginnen met de basiskennis. Social media, ook vaak op zijn Nederlands gezegd als sociale media, is de verzamelnaam voor digitale platforms waar gebruikers, in de meeste gevallen zonder tussenkomst van een redactie, content zoals tekst en foto’s kunnen plaatsen. De belangrijkste redenen waarom de meeste mensen gebruikmaken van social media is voor het delen van informatie, het beginnen van een interactie met andere mensen of door in contact te kunnen blijven met mensen die ver weg zijn of waar je anders geen contact mee zou kunnen krijgen (denk bijvoorbeeld aan de redactie van een krant).
Om gebruik te kunnen maken van een vorm van sociale media, dien je je aan te melden voor het platform. Dit doe je door een gebruikersnaam aan te maken en persoonlijke gegevens achter te laten. Het inschrijven en gebruik van een sociaal medium is meestal gratis. Omdat nu de gebruikers van het platform degene zijn die de regie nemen van wat er wel en niet te zien is, wordt social media gezien als het grootste voorbeeld van Web 2.0, waarin de verspreiding van informatie niet meer gaat volgens het oude model van zender en ontvanger, maar door middel van eindeloze interactie tussen de redacties en de consumenten.
Social media is een overkoepelende term. Daarom vallen er verschillende vormen van media onder. Om een beter overzicht te hebben van wat er nu allemaal onder deze term hoort, is er een onderverdeling gemaakt in verschillende vormen van social media:
Blogs
Allereerst behoren tot social media de blogs. Hierbij schrijven de gebruikers over elk geschikt onderwerp. Sommige platforms zijn alleen specifiek bedoeld over één bepaald soort onderwerp, zoals fora waar vragen worden gesteld over schoonmaaktips of omgaan met je computer, en andere blogs kunnen over van alles gaan, waar de gebruiker maar zin in heeft. Een aantal voorbeelden:
- Reisblogs: de naam zegt het al, hier schrijven mensen die vaak op vakantie zijn geweest over hoe hun tripjes waren en wat ze zoal hebben gedaan. Dit is vooral voor avontuurlijke reizigers, die veel landen bezoeken.
- Fora: zoals hierboven al aangegeven zijn fora/forums de plek waar mensen met vragen en antwoorden over bepaalde onderwerpen tezamen komen en kennis met elkaar uitwisselen.
- Twitter: het schoolvoorbeeld van een microblog. Twitteraars zetten in zogeheten tweets neer waar ze aan denken en wat hun mening ergens over is. Daarnaast gebruiken zij het platform om te adverteren.
Sociale netwerken
Bij sociale media gaat het vooral om met elkaar in contact zijn. Daarom zijn de meeste vormen gericht op continue communicatie met gebruikers, ideeën uitwisselen of andere content delen, waaronder content die je vrienden of connecties goed aanspreekt. Een aantal voorbeelden:
- Facebook: wordt ook wel gezien als het eerste voorbeeld van sociale media. Het begon als smoelenboek voor de studenten van Harvard, maar is uitgegroeid tot een groot sociaal netwerk. Van serieuze zaken tot grappige kattenfilmpjes, alls wordt op Facebook gedeeld.
- LinkedIn: LinkedIn staat eigenlijk lijnrecht tegenover Facebook. Het is hetzelfde concept, alleen bij LinkedIn gaat het om zakelijke connecties. Je gebruikt het om aan een nieuwe baan te komen in plaats van je favoriete muziek te delen.
- Instagram: hier gaat alles om het delen van de leukste video’s. Teksten zul je dan ook alleen in een kleurrijk kader tegenkomen.
Videoplatforms
De laatste grote categorie is videoplatforms. Deze wordt vaak nog vergeten omdat het hier vooral gaat om de video’s die erop staan en minder om de interactie met gebruikers. Toch is deze interactie er, onder andere vanwege de reactiemogelijkheid onder de video. Het bekendste voorbeeld hiervan in YouTube, maar ook Vimeo, Reddit en Dailymotion zijn bekende namen van videoplatforms.
Tot slot zijn er ook veel kleinere categorieën of sociale media die niet onder een specifieke categorie horen, of zelfs onder meerdere categorieën. Zo kan WhatsApp gezien worden als een social medium als vervanger van de sms, net als bijvoorbeeld Telegram. Ook apps voor korte video’s zoals Snapchat en TikTok zijn sociale media en zelfs de bekende informatiebron Wikipedia hoort hieronder vanwege de mogelijkheid zelf informatie aan te passen.
Social media goed of slecht?
De discussie of sociale media een zege of een vloek zijn woedt al sinds de eerste vormen bestaan. Over beide punten is wel iets te zeggen. Aan de ene kant is social media ideaal om verkoopwaar aan te prijzen, beter in contact te komen met verre vrienden of op zakelijk niveau en kan er eenvoudiger informatie over iemand ingewonnen worden voor een beter beeld van zijn of haar kunnen. Aan de andere kant zorgt het open concept ervoor dat er geen rem wordt gezet op negatieve daden. Zo kunnen boze consumenten snel een bedrijf zwartmaken en worden pesten en bedreigingen veel makkelijker. Daarbij is er vaak de vraag in hoeverre social media niet de privacy rechten schendt. Social media kunnen een enorme uitkomst zijn, zolang je deze maar goed gebruikt.
Geld verdienen met social media?
Er is voor bijna ieder social media platform wel een methode om geld te verdienen. Op deze website hebben we daar al meerdere artikelen over geschreven. Wil jij weten hoe je geld kunt verdienen via social media? Wellicht vind je onderstaande artikelen interessant:
- Geld verdienen met TikTok
- Geld verdienen met Instagram
- Adverteren op Facebook
- Geld verdienen met YouTube
- Geld verdienen met Pinterest
Passief geld verdienen met social media marketing?
Begin direct met het opbouwen van een hyper winstgevende SMMB!
Wordt jij de volgende social media marketing expert?
– Verdien meer dan 10K P/M! –