Wat is een webinar?

Voorbeeld webinar

Sinds de uitbraak van het coronavirus werken steeds meer mensen vanuit huis. Mede daardoor schieten de webinars als paddenstoelen uit de grond. Deze vorm van informatie overdragen wordt vooral in het bedrijfsleven veel gebruikt. Echter zitten er nu ook veel studenten thuis die via en webinar toch de benodigde lessen kunnen volgen. Misschien had je voordat je op deze website terecht kwam nog nooit van een webinar gehoord en weet je niet hoe dit eraan toegaat. Daarom wordt in dit artikel uitgelegd wat een webinar nu precies is en wat je kunt verwachten wanneer je aan een webinar mee gaat doen.

De betekenis van het webinar

De naam webinar is een samenvoeging van de woorden ‘web’ en ‘seminar’. Dit houdt in dat er tijdens een webinar een deskundige op een bepaald vakgebied aan het woord is en zijn of haar informatie overdraagt via het wereldwijde web, oftewel het internet. Een webinar is dus eigenlijk een gastspreker die via een met het internet verbonden camera iets verteld over zijn vakkennis.

Een webinar heeft meestal de vorm van een lezing, een college of een symposium. De spreker is een expert op het desbetreffende onderwerp en zal zijn of haar kennis overdragen aan degene die het seminar online bijwonen. De spreker draagt de kennis over via een camera die het seminar aan het filmen is en verbonden is met het internet. Jij kunt dit seminar dan bijwonen via je eigen laptop, tablet of computer. Een webinar is net als een offline seminar in de meeste gevallen besloten, dat betekent meestal dat je alleen tegen betaling toegang krijgt. Een ander groot verschil tussen een offline seminar en een online webinar is dat je bij een online webinar alleen de spreker kunt zien. Je kunt dus niet zien welke mensen er nog meer bij het seminar aanwezig zijn.

Het doel van een webinar

Webinars worden over het algemeen gegeven als kennisoverdracht. Meestal is de spreker een hoogleraar of hooggeplaatste expert op het gebied waarover het webinar gaat. Hierdoor kan er belangrijke informatie worden gegeven aan bijvoorbeeld studenten of mensen die werkzaam zijn in dezelfde branche. Ook voor het delen van bedrijfsinformatie dat bedoeld is voor intern gebruik kan een webinar goed worden gebruikt.

In sommige gevallen is een webinar bedoeld voor marketingdoeleinden. Je kunt bijvoorbeeld jouw doelgroep kennis laten maken met jou als persoon of met jouw producten. Daarnaast kun je extra informatie geven over jouw bedrijf en weet de desbetreffende doelgroep wat ze van jou kunnen verwachten. In de meeste gevallen is de toegang tot een webinar voor marketingdoeleinden gratis. De spreker krijgt de mogelijkheid om zichzelf in de spotlight te werken en houdt vind wellicht nieuwe klanten.

Interactie tijdens een webinar

Bij de meeste webinars is er altijd wel ruimte om de interactie met de spreker aan te gaan. Op deze manier kun je vragen stellen over het desbetreffende onderwerp, je mening over het webinar geven of een kritische noot plaatsen m.b.t de informatie die net gegeven is.

In de meeste gevallen zal deze interactie gedaan worden door middel van een online vragenformulier. Bij sommige webinar platformen is er een mogelijkheid om tijdens de presentatie vragen te stellen aan de spreker. Is dit niet het geval dan wordt hier vaak een apart formulier voor aangemaakt. De gestelde vragen worden meestal behandeld nadat de spreker klaar is met het geven van zijn of haar presentatie. Zo hoeft de spreker tussentijds geen vragen te beantwoorden die later in de presentatie nog aan bod kunnen komen.

Bij veel webinars is de interactie dus nog vrij beperkt, hier komt echter steeds meer verandering in. Er komen steeds meer webinars die interactief zijn, waardoor de kijkers ook echt in contact kunnen komen met de spreker. Verder heeft de opkomst van social media ervoor gezorgd dat webinars steeds interactiever worden. Een webinar kan namelijk ook gegeven worden door zogenaamd ‘live’ te gaan op bijvoorbeeld Facebook of YouTube. Hierdoor kunnen de kijkers hun vragen en opmerkingen kwijt in de reactiekolom van het social media platform. Deze reacties kunnen dan ook gebruikt worden tijdens het vragendeel van het webinar.

Tot slot

Je hebt nu kunnen lezen wat een webinar precies is en waarvoor dit wordt ingezet. Een webinar wordt dus vooral gebruikt voor informatieoverdracht en marketingdoeleinden. Wellicht wil je zelf een webinar geven maar weet je niet welk platform je hiervoor kunt gebruiken. Persoonlijk raad ik je aan om eens op de website webinarwinkel.nl te kijken. Hier kun je voor een redelijk schappelijke prijs een professionele webinar geven.