Als je jezelf aan het verdiepen bent in de wereld van internet marketing dan zul je ongetwijfeld de naam AIDA wel eens zijn tegengekomen. Nee, het AIDA-model is geen vriendelijke mevrouw die je de beste tips geeft.
Het AIDA-model, ook wel de AIDA-formule genoemd, is een model waarin duidelijk het beslissingsproces consumenten wordt weergegeven voordat deze in zee gaat met een product of dienst.
Dit is natuurlijk een droge en vrij statische beschrijving van het fenomeen. We gaan in dit artikel dan ook bespreken wat het precies is, hoe het werkt en waarom het jouw onderneming helpt!
Inhoudsopgave
De werking van de AIDA formule
De AIDA-formule is dus een model waarin het beslissingsproces in vier stappen wordt weergegeven. Het model werkt als een soort van trechter, die er onderaan voor zorgt dat jouw product of dienst wordt verkocht.
In de wereld van de copywriting en marketing is het dan ook een soort van heilige graal. Het was, voor het toepassen van de AIDA-formule, dan ook een lastige taak om ervoor te zorgen dat klanten en consumenten de aandacht erbij konden houden en over zouden gaan tot een actie.
De AIDA-formule wordt gebruikt voor onder andere advertenties, nieuwsbrieven en brochures, maar ook voor billboards en zelfs presentaties.
Je kunt het zo gek niet bedenken of de AIDA-formule is er wel toepasbaar op! De enige voorwaarde is dat het gepromoot en verkocht moet worden.
De afkorting AIDA
Zoals we al eerder hebben verklapt is de naam AIDA geen persoon. Sterker nog, het is niet eens een naam!
AIDA is de afkorting voor de stappen van het proces waar klanten en consumenten doorheen gaan. De afkorting staat dan ook voor:
Attention
De bovenste laag van het model is Attention. Hiermee ga je de aandacht van de consument of klant trekken. Dit is dan ook misschien wel de belangrijkste stap, want als de aandacht niet getrokken wordt gaat de consument ook niet verder lezen.
Als je ervoor wilt zorgen dat de consument begint te lezen dan zul je dus een pakkende titel en krachtige headline moeten schrijven.
Er zijn ontelbaar veel handige tips die je hierbij kunnen helpen. Denk hierbij aan het gebruiken van specifieke data zoals; “De 5 beste hometrainers van het moment!”. Het gebruik van pakkende zinnen waarin je een droom aansnijdt doet wonderen. Denk aan teksten als “Zo verdien je binnen een mum van tijd een miljoen!” vallen direct op.
Het gebruiken van dit soort titels en headlines kunnen ervoor zorgen dat de aandacht gevestigd is. En dat is maar goed ook. Uit verschillende onderzoeken is namelijk gebleken dat 80% van de mensen alleen een titel leest en de overige 20% de rest van de tekst. Als je de lezer al snel weet te prikkelen, dan is het mogelijk om de 20% van deze lezers te vermeerderen.
Interest
Zodra je de aandacht van de lezer te pakken hebt, is het van belang dat je de interesse van de potentiële klant gaat prikkelen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een stuk achtergrondinformatie te delen over je bedrijf of jezelf.
Een van de kunsten hiervan is schrijven over een scenario waar de lezer zichzelf in kan vinden en mee kan identificeren. Denk hierbij aan een probleem dat zij zouden kunnen herkennen. Op deze manier is het simpel om niet een product te verkopen, maar een oplossing te bieden.
Een aanvulling op de vorige kunst is dan ook het probleem aan te kaarten in een vraag. “Heb jij ook zoveel financiële stres?” gevolgd door een persoonlijk verhaal over jou of jouw bedrijf.
Maar niet alleen inhoudelijk kun je interesse opwekken en vasthouden. Zo is de indeling van jouw tekst of pagina ook absoluut van belang.
Iemand is sneller geneigd door te lezen als je een overzichtelijke tekst hebt met wat meer witregels bijvoorbeeld. Dit zorgt ervoor dat de tekst makkelijk te lezen is en oogt het fijner.
Desire
Als derde in de formule ga je een behoefte en verlangen creëren. Dit klinkt spannend, maar het is een logische derde stap. Het is natuurlijk wat je wilt kunnen bereiken met jouw stuk, toch?
Je gaat nu de mentaliteit van de lezer ombuigen van bezoeker tot klant. Zinnen als “Beeld je in dat je …” zorgen er al gauw voor dat dat effect gecreëerd wordt. Dit komt omdat je een vorm van verlangen implementeert in de gedachten van de nu koper.
Ervaringen van eerdere klanten zijn hier ook erg effectief bij. Zij kunnen bijvoorbeeld benadrukken hoe erg hun leven veranderd is sinds dat ze jouw product hebben.
Door gebruik te maken van deze ervaringen ziet de potentiële koper al gauw in dat het product werkt en gaat deze zich afvragen of het ook op hen zou werken. Het verlangen om het uit te proberen wordt dus groter en de kans is groter dat ze overgaan tot de laatste stap van deze trechter.
Action
Tot slot hebben we nog de bodem van de trechter; action. Dit is het deel van het model waar de klant overgaat tot het ondernemen van actie.
Het is verstandig om duidelijk te maken hoe zij deze actie kunnen ondernemen. Denk hierbij aan een heldere button onderaan je artikel met “klik hier om … te downloaden!”. Zo kunnen zij snel en gemakkelijk zien hoe zij deze actie kunnen voltooien.
Ook is het slim om gebruik te maken van eventuele kortingen. Denk hierbij aan het gebruik van een kortingscode of percentage bij een eerste aankoop. Dit kan bijvoorbeeld zijn door: “Koop nu … en krijg 30% korting op jouw volgende aankoop!”. Dit zorgt ervoor dat de klant sneller een aankoop doet en sneller terugkomt. Een win-winsituatie!
Conclusie
Het AIDA-model of AIDA-formule is een regelrechte marketingdroom. Het zorgt ervoor dat consumenten en potentiële klanten sneller, makkelijker en vaker zorgen voor conversies. Het is daarom ook verstandig om het zoveel mogelijk toe te passen in jouw marketingteksten.
Het geheim voor €7.500 + per maand via het internet?
Je ontdekt het in de Affiliate Marketing Revolutie van Jacko Meijaard!
Van €0,- naar €7.500,- per maand via het internet?
– Affiliate Marketing Revolutie –