Je bent jezelf aan het onderwijzen op het gebied van affiliate marketing. Dat is top! Het kan zijn dat je tijdens jouw zoektocht naar hoe je alles moet aanpakken veel verschillende termen bent tegengekomen. Het is immers een aardige hoeveelheid informatie die je op moet nemen voordat je een goede affiliate marketing operatie op kunt zetten.
Een van de begrippen die je misschien al wel een keer voorbij hebt zien komen is CPA-marketing. CPA is een afkorting die staat voor Cost Per Action. Het bedrijf waarmee jij in zee bent betaald jou een bepaald bedrag aan de hand van een actie. Dit is natuurlijk een van de hoekstenen van affiliate marketing.
Maar is het zo simpel als dit of zijn er meer dingen waar je vanuit kunt gaan bij CPA-marketing?
Vormen van CPA-marketing
Bij CPA is de basis dus dat je betaald wordt per ondernomen actie. Je werkt dus eigenlijk op basis van commissie zoals bij elke vorm van affiliate marketing. Het kan gaan over erg veel verschillende soorten actie natuurlijk en is op te delen in verschillende categorieën. Hieronder gaan we een aantal van deze categorieën behandelen.
CPL – Cost Per Lead
Cost Per Lead is een vorm van CPA dat draait op het krijgen van leads. Als jij ervoor zorgt dat je mensen naar een bepaalde website kunt leiden en ze zichzelf inschrijven voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief dan krijg jij hier een commissie over.
CPS – Cost Per Sale
Het is tegenwoordig vrij normaal voor webwinkels om te beschikken over een affiliate netwerk of systeem. Het is gemakkelijke promotie waar je als winkelketen een klein deel voor afstaat. Het is ook gebruikelijk voor dit soort ondernemingen om gebruik te maken van CPS. Dit is dus dat de Publisher, jij als partij die het product promoot, alleen een commissie krijgt op het moment dat er ook daadwerkelijk een verkoop plaatsvindt. Dit kunnen digitale goederen zijn zoals een iTunes Giftcard maar ook fysieke dingen zoals kleding. Ook gaat dit op voor bijvoorbeeld reisbureaus. Als iemand een reis boekt via jouw unieke affiliate link dan krijg jij ook die commissie.
CPD – Cost Per Download
Je kunt je voorstellen dat tegenwoordig dit een hele populaire vorm van CPA is. We leven in een tijd waarin we alles gemakkelijk met een simpele tik op het scherm kunnen downloaden. Dit is voor jou als affiliate marketeer natuurlijk ook interessant. Je verdient namelijk jouw commissie met CPD op het moment dat iemand gebruik maakt van jouw affiliate link om een app of programma te downloaden.
PPC – Pay Per Call
Het klinkt misschien wat achterhaalt en bij ons in Nederland wordt er ook niet echt heel veel gebruik van gemaakt, maar op andere plaatsen zoals in de Verenigde Staten is dit een nog erg levende markt. Bij de PPC-methode krijg je namelijk commissie over elk gesprek dat jij promoot.
CPC – Cost Per Click
Dit is misschien wel de meest makkelijke manier van CPA op de markt. Als jij gebruik maakt van de CPC-methode dan krijg je jouw commissie per klik. Dit kan zijn op de advertentie die jij hebt lopen op jouw website of blog of een link die je blijft promoten. Er hoeft dus niet per se een verkoop plaats te vinden. De commissie is daarom ook wel lager dan bij een CPS-afspraak maar de kans is groter dat je een klik krijgt.
Hoe kun je CPA-marketing in jouw voordeel gebruiken?
Misschien dat je door de hoeveelheid opties die je hebt op het gebied van CPA-marketing niet zo goed weet waar je moet beginnen. We kunnen ons voorstellen dat het wat intimiderend over kan komen.
Wees niet gevreesd. Als je jezelf al bezig hebt gehouden met affiliate marketing dan kom je hier wel uit. Het zijn immers niet allemaal losse systemen, maar het zijn allemaal componenten die uitmaken van affiliate marketing.
Verschillende bedrijven kiezen voor verschillende vormen van CPA-marketing. Dit doen zij gebaseerd op wat zij denken dat het beste past bij hun product. Je kunt je voorstellen dat als een bedrijf een telefoon probeert te verkopen via een website ze niet gaan kiezen voor een PPC-methode.
Je kunt ervoor kiezen om jezelf te specialiseren in één of twee verschillende soorten van deze CPA-marketing methodes. Zo zorg je ervoor dat je ten alle tijden weet waar je mee bezig bent en je niet de hele tijd hoeft te schakelen tussen verschillende systemen. Kies dus een combinatie van bedrijf, product en CPA-marketing die past bij jouw niche en behoeftes. Dit maakt het verdienen een stuk makkelijker.
Wat levert CPA marketing op?
Dit is natuurlijk de hamvraag; wat kun je ermee verdienen? Dat is allemaal afhankelijk van de combinatie van commissie en aantal acties die ondernomen worden. Zo zijn commissies bij een CPC-methode een stuk lager dan als je daadwerkelijk wat verkoopt.
Je hebt het voor een groot deel zelf in de hand. Als jij je hard maakt voor het product dat jij promoot en je dit met regelmaat, volhardend en slim doet dan zal je meer verdienen dan als je het laat verslonzen.
Conclusie
CPA-marketing. Het klinkt misschien een beetje eng als je er ten eerste instantie over leest. De hoeveelheid informatie die je op je afkrijgt met verschillende termen en afkortingen zoals CPL, CPS, CPD, PPC en CPC kan behoorlijk wat zijn. Maar als je verder gaat kijken kom je erachter dat het eigenlijk allemaal wel meevalt en onderdeel uitmaakt van het totaalplaatje van affiliate marketing.
CPA-marketing houdt dus eigenlijk in dat je jouw commissie uitgekeerd krijgt aan de hand van de acties die ondernomen worden via jouw affiliate link of advertentie. Bij CPS, Cost Per Sale, krijg je een aanzienlijk groter deel uitgekeerd dan bij een CPC, Cost Per Click.
Hoe je het ook wendt of keert, als jij je graag verdiept in de wereld van de affiliate marketing dan is er altijd wel een vorm van CPA die bij jou past.
Het geheim voor €7.500 + per maand via het internet?
Je ontdekt het in de Affiliate Marketing Revolutie van Jacko Meijaard!
Van €0,- naar €7.500,- per maand via het internet?
– Affiliate Marketing Revolutie –