Waarom adverteren op Facebook? Omdat Facebook waarschijnlijk de beste tactiek is om je bedrijf te laten groeien. Elke maand zijn er miljoenen mensen actief op Facebook. Je hebt dus de kans om huidige klanten, nieuwe klanten en mensen die geïnteresseerd zijn in je bedrijf te bereiken. Ben je een beginnende adverteerder op Facebook? Geen zorgen, ook voor beginnende adverteerders zijn er op Facebook advertentietools beschikbaar.
Inhoudsopgave
Adverteren op Facebook, wat heb je nodig?
Je wilt dus adverteren op Facebook? Dan heb je om te beginnen een Facebook account nodig. Wat ook belangrijk is is dat je toegang hebt tot het Facebook advertentie beheer. De volgende vraag die je jezelf moet stellen is wat het doel van je advertentie gaat worden. Wil je meer website bezoekers of wil je meer likes en interactie op je Facebookpagina? Mocht je voor optie 2 kiezen dan is het natuurlijk belangrijk dat je een Facebook pagina hebt. Heb je nog geen Facebook pagina? Geen zorgen, een Facebook pagina aanmaken is heel eenvoudig!
Het maken van advertenties op Facebook
Kies je voor adverteren op Facebook? Dan moet je weten hoe je advertenties moet aanmaken. Advertenties kunnen snel en eenvoudig vanuit je eigen Facebook pagina worden gemaakt. Hoe? Door op je Facebook pagina te zoeken naar de knop “promoten”. Een andere mogelijkheid is om bij je geplaatste berichten te klikken op de knop “bericht promoten”. Op je Facebook pagina vind je diverse mogelijkheden om te adverteren op Facebook:
- Door het promoten van berichten gaan wellicht meer mensen je bericht leuk vinden, er opmerkingen bij plaatsen en het bericht met anderen delen. Met gepromote berichten bereik je ook nieuwe mensen die wellicht interesse hebben in je bedrijf, maar die je nog niet op Facebook volgen
- Door je pagina te promoten middels een page-advertentie vinden wellicht meer mensen je Facebook pagina leuk en gaan ze je volgen.
- Door je website te promoten middels een website-advertentie krijgt de website van je bedrijf mogelijk meer bezoekers.
- Via de actieknop promoten kunnen bezoekers van je Facebook pagina interactie met je hebben. Door gebruik te maken van de actieknop kun je bezoekers bijvoorbeeld een afspraak laten maken, aankopen laten doen of ze naar de website van je bedrijf leiden.
Een Facebook advertentie aanmaken
Volg bij het maken van een Facebook advertentie het volgende stappenplan:
Stap 1: het bepalen van de marketingdoelstelling. Kies het doel dat je met je advertentie op Facebook wilt bereiken. Voorbeelden van mogelijke doelen: de naamsbekendheid van je bedrijf vergroten, de naamsbekendheid van een merk vergroten, meer winkelbezoeken of meer bezoek van je webshop.
Stap 2: Je moet de advertentieset bepalen. Begin met het geven van een naam aan je campagne. Vervolgens kun je de doelgroep, de plaatsing het budget en de planning voor je advertentie bepalen.
- Voorbeelden van selectiecriteria om je doelgroep te bepalen: leeftijd, geslacht, locaties, opleiding en interesses. Heb je een selectie gemaakt? Dan toont Facebook het aantal personen dat tot die selectie behoort.
- Je kunt zelf kiezen op welke plaatsen je advertentie moet verschijnen of je kunt dit automatisch door Facebook laten doen. Kies je de plaatsen zelf? Dan kun je er voor kiezen om je advertentie ook te laten zien op Instagram of Messenger.
- Bij het bepalen van het budget dat je wenst uit te geven kun je kiezen voor een maximumbedrag per dag of voor een budget dat je nodig hebt gedurende de looptijd van je advertentiecampagne. Bij een hoger budget wordt het bereik hoogstwaarschijnlijk hoger. Aangeraden wordt om te kiezen voor het automatisch optimaliseren van je advertentie.
- Je moet bepalen wanneer je advertentie moet verschijnen. Verschijnt je advertentie bijvoorbeeld iedere doordeweekse dag of ieder weekend? Dit kun je helemaal zelf instellen.
Een Facebook advertentie opstellen
Stap 3: De advertentie aanmaken. Je hebt gemerkt dat het maken van een advertentie goed moet worden voorbereid. Pas in stap 3 wordt de uiteindelijke advertentie opgesteld.
- Je kiest de identiteit van je Facebook pagina en je bepaalt de indeling van de advertentie. Bij het bepalen van die indeling let je bijvoorbeeld op de tekst, de afbeeldingen, de koppen en de links.
- Je moet ervoor zorgen dat de afbeelding in je advertentie niet meer dan 20% tekst bevat. Meer dan 20% is namelijk niet toegestaan.
- Bedenk dat je advertentie niet onmiddellijk wordt gepubliceerd. Facebook kijkt de door jou gemaakte advertentie eerst na. Na goedkeuring wordt je advertentie geplaatst en kan je de advertentiecampagne op Facebook beginnen.
Facebook advertentie beheer
Voor adverteren op Facebook kun je ook het Facebook advertentie beheer gebruiken. Sterker nog, met het Facebook advertentie beheer heb je toegang tot meer advertentietypen dan wanneer je vanaf je eigen Facebook pagina advertenties aanmaakt. Een ander voordeel is dat je bij het Facebook advertentie beheer een compleet overzicht van al je actieve advertenties, statistieken en gemaakte kosten kunt terugvinden. Wil je zelf een advertentie aanmaken vanuit het Facebook advertentie beheer? Dat kun je doen door naar facebook.com/ads/create te gaan.
Het beheren van advertenties
Ga je adverteren op Facebook? Dan moet je niet alleen advertenties plaatsen. Je moet ook weten hoe je die advertenties moet beheren. Advertenties maken en beheren doe je dus vanuit het Facebook advertentie beheer. Je vindt het Facebook advertentie beheer op facebook.com/adsmanager.
- Met de functie voor het maken van advertenties kun je stapsgewijs advertenties maken. Je moet bij het maken van een advertentie diverse keuzes maken: de marketingdoelstelling, de doelgroep, de plaatsen waar de advertentie wordt weergegeven en de indeling van de advertentie.
- Instellingen als doelgroep, budget en plaatsingen kun je in meerdere advertenties bewerken. Je kunt dus meerdere advertenties tegelijk beheren. Ook kun je kopieën van de advertenties maken
- Je kunt bekijken hoe je advertenties presteren. Het is mogelijk om in detail te bekijken hoe een bepaalde campagne presteert. Je kunt statistieken inzien en er kan een informatierapport worden gemaakt en ingepland.
De kosten van adverteren op Facebook
Aan het adverteren op Facebook zijn kosten verbonden. De hoogte van de kosten van Facebook advertenties is sterk afhankelijk van je doelstellingen. Wil je dat je Facebook pagina meer volgers krijgt, wil je dat er meer interacties zijn of wil je dat er meer mensen doorklikken naar de website van je bedrijf? Voor die verschillende doelstellingen hanteert Facebook verschillende tarieven. Vaak moet je per weergave betalen. Soms betaal je wanneer er op een link wordt geklikt.
De kosten voor het adverteren op Facebook op een rijtje:
- Wil je meer interactie op het bericht dat je op je Facebook pagina promoot? Dan betaal je tussen de 0,01 en 0,30 euro per interactie.
- Wil je meer fans voor je pagina krijgen? Dan moet je rekenen op een bedrag van tussen de 0,05 en 1 euro per nieuwe fan.
- Wil je e-mailadressen verzamelen voor een door jou georganiseerd webinar? Dan betaal je tussen de 0,30 en 2 euro per e-mailadres.
Wellicht vraag je je af of je ook gratis op Facebook kunt adverteren? Dat is helaas niet mogelijk.
4 Tips voor het adverteren op Facebook
- Zorg ervoor dat de advertenties op Facebook aan de juiste personen worden getoond. Stem dus zowel de boodschap en de tone of voice van je advertentie af op je doelgroep. Dan is de kans groot dat de advertenties aan de juiste personen worden getoond.
- Het aantal keren dat een advertentie aan je doelgroep wordt getoond is het aantal impressies. Het aantal unieke personen dat je met je advertenties hebt bereikt is het bereik. Belangrijk is de frequentie. De frequentie moet hoger zijn dan een, het kan namelijk meerdere impressies kosten om een gebruiker de door jou gewenste actie te laten ondernemen. Ligt de frequentie hoger dan vijf? Overweeg dan om je budget te verlagen, je doelgroep uit te breiden of nieuw advertentiemateriaal te maken
- Via je Facebook advertentie belanden gebruikers van Facebook op de website van je bedrijf. Die gebruikers hebben dus interesse in je bedrijf. Ze nemen wellicht niet direct een product af, maar doen dat in de toekomst misschien wel. Maak daarom via Google Analytics een segment van de gebruikers die via een Facebook advertentie op je website zijn belandt. Importeer dit segment vervolgens in Google Ads. Zo kun je nieuwe inzichten krijgen of het segment gebruiken voor re-targeting. Zo kun je door dit segment toe te voegen aan de search campagnes in Google Ads te weten komen welke zoektermen er door deze gebruikers worden gebruikt nadat ze geklikt hebben op de Facebook advertentie. Je weet dan of de gebruikers zoeken naar een in je advertentie genoemd product of dat er gezocht wordt op naam van je bedrijf.
- Niet iedere doelgroep laat de dezelfde resultaten zien. Reageert een doelgroep niet goed op je advertentie? Aangeraden wordt om diverse advertentievormen te proberen. De resultaten van diverse advertentievormen kunnen binnen een doelgroep enorm verschillen.
Affiliate marketing en Facebook advertenties
Bij Facebook advertenties kun je in plaats van naar je website of Facebook pagina ook direct naar je affiliate link verwijzen. Hier zijn echter wel wat regels aan verbonden. Je mag bijvoorbeeld geen reclame maken voor snel rijk worden methodes of andere twijfelachtige producten.
Hou als je via Facebook advertenties met affiliate marketing aan de slag gaat goed de richtlijnen van Facebook in de gaten. Als je te vaak de richtlijnen overtreed dan kan Facebook je adverteerders account blokkeren.
Mocht je nog niet weten wat affiliate marketing precies is en hoe je hier geld mee kunt verdienen, dan raad ik je aan om via onderstaande knop de introductie video van de Affiliate Marketing Revolutie te bekijken!
Het geheim voor €7.500 + per maand via het internet?
Je ontdekt het in de Affiliate Marketing Revolutie van Jacko Meijaard!
Van €0,- naar €7.500,- per maand via het internet?
– Affiliate Marketing Revolutie –